Español

Authors

  • Manuel kingman Pontificia Universidad Católica del Quito, Ecuador.
  • Jaime Sánchez Santillán Pontificia Universidad Católica del Quito, Ecuador.

Keywords:

Universidad, Comunidad, Prácticas artísticas, Arte dialógico, Investigación-creación

Abstract

This paper analyzes the practices and projects developed in the workshop of the Visual Arts Program of the Pontifical Catholic University of Ecuador (PUCE): “Local Experiences.” In this educational space, art is used as an instrument for the elaboration of projects that relate artistic practices and diverse community social processes. The essay proposes a critical view of the workshop and analyzes some of the educational projects. It also reflects on artistic research and the approach processes in communities. Finally, it brings into discussion the role of cultural and academic institutions that are involved in this workshop.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borgdorff, Henk, The Debate on Research in the Arts, Bergen, Kunsthøgskolen I Bergen, 2006.

Bourriaud, Nicolas, Cecilia Beceyro, y Sergio Delgado, Este?tica relacional, Buenos Aires, Adriana Hidalgo Editora, 2006.

Cartagena, María Fernanda, “Arte y transformación social”, en Ricardo Restrepo (coord.), El derecho al arte en Ecuador, Quito, IAEN, 2013.

Chalmers, F. Graeme, e Isidro Arias, Arte, educación y diversidad cultural, Barcelona, Paidós, 2003.

Collados, Antonio, Javier Rodrigo Montero, y Yolanda Romero. Transductores: Pedagogías colectivas y políticas espaciales, Granada, Centro José? Guerrero, 2009.

Facultad de Bellas Artes, “Máster Universitario Investigación ‘En Arte y Creación’ ”, p. 1, recuperado de: https://www.ucm.es/data/cont/docs/titulaciones/139.pdf, consultado en mayo de 2017.

Freire, Paulo, La educación como práctica de la libertad, Madrid, Siglo XXI, 2015.

Fundación Museos de la Ciudad, “Documento de metas y objetivos de la Fundación Museos de la Ciudad”, Quito, recuperado de: http://www.fundacionmuseosquito.gob.ec/, consultado el 2 de mayo de 2016.

Hanley, Lisa, y Meg Rurhenburg, “Los impactos sociales de la renovación urbana: el caso de Quito, Ecuador”, (Andreína Torres, trad.), en Fernando Carrión M. y Lisa Hanley (eds.), Regeneración y revitalización urbana en las Américas: hacia un Estado estable, Quito, FLACSO Ecuador, 2005.

Hernández, Fernando, “La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación”, Educatio Siglo XXI, núm. 26, 2008, pp. 85-118.

Kester, Grant H., Conversation Pieces: Community and Communication in Modern Art, Berkeley, University of California Press, 2004.

Kingman, Eduardo, “Patrimonio, políticas de la memoria e institucionalización de la cultura”, Iconos. Revista de Ciencias Sociales, núm. 20, septiembre de 2004, pp. 26-34.

Montero, Javier Rodrigo, “Las pedagogías colectivas como trabajo en la red: itinerarias posibles”, en Antonio Collados, Javier R. Montero, y Yolanda Romero, Transductores: pedagogías colectivas y políticas espaciales, recuperado de: http://javierrodrigomontero.blogspot.com/2010/04/transductores-pedagogias-colectivas-y.html, consultado el 24 de abril de 2016.

Mörsch, Carmen, “At a Crossroads of Four Discourses: Documenta 12 Gallery Education in Between Affirmation, Reproduction”, en Carmen Mörsch (ed.), Documenta 12 Education 2: Between Critical Practice and

Visitor Services Results of a Research Project, Zúrich, Diaphanes, 2009, pp. 9-31.

Schneider, Arnd, y Christopher Wright, Between Art and Anthropology: Contemporary Ethnographic Practice, Oxford, Berg Publishers, 2010.

Smith, Marquard, “Introduction”, en Michael Ann Holly y Marquard Smith, What is Research in Visual Arts? Obsession, Archive, Encounter, Williamstown, Mass., Sterling and Francine Clark Art Institute, 2008, pp. 20-21.

Sullivan, Graeme, Art Practice as Research: Inquiry in the Visual Arts, Thousand Oaks, Sage, 2005.

Wilson, Mick, “Autonomy, Agonism, and Activist Art: An Interview with Grant Kester”, Art Journal, vol. 66, núm. 3, 2007, pp. 106-18, recuperado de: doi:10.1080/00043249.2007.10791275, consultado en mayo de 2017.

Published

2018-10-23

How to Cite

kingman, M., & Sánchez Santillán, J. (2018). Español. Dimensión Antropológica, 71, 92–115. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/dimension/article/view/12729

Issue

Section

Artículos