No. 11 (2021): Miradas sobre la cartografía y sus usos
Aportes

Las Libretas de relevamiento topográfico: ¿un registro obsoleto? (1910-1950)

Published 2023-02-20

Keywords

  • sketchbooks, roads, cartography.

How to Cite

Las Libretas de relevamiento topográfico: ¿un registro obsoleto? (1910-1950) . (2023). Antropología. Revista Interdisciplinaria Del INAH, 11, 6-16. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/antropologia/article/view/19073

Abstract

Cartography tends to make the steps through which surveyors make their maps invisible. This is due, among other things, to the fact that the final map is usually the desired technical object and it matters little to the user or map producers to understand the accounts behind the topographic map. We will argue that for the construction of a map (topographic or route) not only technical devices are involved. From this perspective, the work aims to investigate the use of field scketchbooks as survey instruments in topographic mapping and road mapping. Likewise, we will analyze the modifications that the field scketchbooks went through in relation to the technological advancement of measurement instruments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. ANDRADE GOMES, Maria do Carmo (2017), “Relatos, esboços e cadernetas de campo”, Terra Brasilis, nueva serie, núm. 8, recuperado de: <https://doi.org/10.4000/terrabrasilis.2058>, consultada el 29 de noviembre de 2022.
  2. BARTHES, Roland (1980), La cámara lúcida. Notas sobre fotografía, Buenos Aires, Paidós.
  3. BURKE, Peter (2001), Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico, Barcelona, Crítica.
  4. CARNACINI, Orlando (1953), Sugestiones y consejos para los jóvenes topógrafos de la Dirección Nacional de Minas, Buenos Aires, DNM (publicación 135).
  5. DÉOTTE, Jean-Louis (2013), La época de los aparatos, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.
  6. FAVELUKES, Graciela (2021), El plano de la ciudad: Formas y culturas técnicas en la modernización temprana de Buenos Aires (1750-1870), Buenos Aires, Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas Mario J. Buschiazzo-FADU-UBA (Tesis del IAA) / Conicet, recuperado de: <http://www.iaa.fadu.uba.ar/omp/index.php/iaa/catalog/book/tesis10>.
  7. _____, Ana GÓMEZ PINTUS y Alicia NOVICK (2019), “Figuraciones del suburbio. Mapas comerciales y expansión metropolitana en el Gran Buenos Aires, 1940-1950”, EGA, Volumen (156), pp. 156-167.
  8. GÓMEZ PINTUS, Ana (2017), Las formas de la expansión. 1910-1950, Buenos Aires, AEFAU + Diseño.
  9. _____, y Malena MAZZITELLI MASTRICCHIO (2020), “La Cartografía, ¿en manos de quién está? Las disputas institucionales por las prácticas de relevamiento en Argentina”, Geograficando, vol. 16, núm. 2, recuperado de: <https://www.geograficando.fahce.unlp.edu.ar/article/view/GEOe080>.
  10. HARLEY, John (2005), La nueva naturaleza de los mapas. Ensayos sobre la historia de la cartografía, México, FCE.
  11. LATOUR, Bruno (1992), La ciencia en acción, Barcelona, Labor.
  12. _____ (2001), La esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia, Barcelona, Gedisa.
  13. LOIS, Carla (2014), Mapas para la nación. Episodios en la historia de la cartografía en Argentina, Buenos Aires, Biblios.
  14. MAZZITELLI MASTRICCHIO, Malena (2017a), “El relieve en papel: la construcción de blicks en los mapas topográficos de la Dirección de Minas, Geología e Hidrología (1930-1996)”, Cardinalis, núm. 9, pp. 157-183.
  15. _____ (2017b), “¿Cómo representar la topografía?, Terra Brasilis, vol. 9, recuperado de: <https://doi.org/10.4000/terrabrasilis.2382>.
  16. MILE (1925), Nociones elementales de dibujo panorámico y fotográfico, Buenos Aires, Biblioteca del suboficial, Círculo Militar.
  17. MÜLLER, Roberto (1945), Tratado de geografía, tt. I y III, El Ateneo, Buenos Aires.
  18. MUMFORD, L (1971), Técnica y civilización, vers. española de Constantino Aznar de Acevedo; Madrid, Alianza (Alianza Universidad).
  19. PALLASMAA, Juhani (2012), La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en arquitectura, Barcelona, Gustavo Gilli.
  20. RAISZ, Erwin (2000), Cartografía, Barcelona, Omega.
  21. RYAN, James (2003), “Who’s Afraid of Visual Culture?”, Antipode, num.35, pp.232-237.
  22. SENNETT, Richard (2009), El artesano, Barcelona, Anagrama.