Considerations about the Third Cuban Educational Improvement and Teaching History in Primary Education

Authors

  • Liusdanis Concepción Infante

Keywords:

History of childhood, subjects of history, content, history.

Abstract

This article, derived from a doctoral research, responds to a problem insufficiently addressed by the Third Improvement of the National Education System of the Republic of Cuba: that the history of childhood content is not part of the subject History of Cuba, taught in the fifth grade of Primary Education. In order for schoolchildren to identify themselves as subjects of history, to act in accordance with the principles of the society in which they live, and to commit themselves to the destiny of their nation, it is essential that this content be included. Here the main deficiencies of the program, of the methodological orientations and, consequently, of the fifth grade Cuban History textbook are explained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBELO GINNART, Regla María, Martha María VALDÉS LÓPEZ y Antonio ARENCIABIA RODRÍGUEZ (1989), Orientaciones metodológicas de quinto grado. Humanidades, La Habana, Pueblo y Educación, pp. 39-51.

_____, Regla María, Martha María VALDÉS LÓPEZ, Gisela GALLO GONZÁLEZ y Antonio ARENCIABIA RODRÍGUEZ (1989), Orientaciones metodológicas de quinto grado. Humanidades, La Habana, Pueblo y Educación, pp. 136-178.

_____, Regla María, Martha María VALDÉS LÓPEZ, Gisela GALLO GONZÁLEZ y Mirtha MOLINA MARTÍNEZ (2011), Historia de Cuba quinto grado. Humanidades. La Habana, Pueblo y Educación, pp. 1-171.

ÁLVAREZ DE ZAYAS, Rita Marina (1990), El desarrollo de las habilidades en la enseñanza de la historia, La Habana, Editorial Pueblo y Educación, p. 20.

_____ (2006), Hacia un currículum integral y contextualizado, La Habana, Editora Universitaria, p. 48.

BENEJAM ARGUIMBAU, Pilar, y Joan PAGÉS BLANCH (1997), Enseñar y aprender ciencias sociales geografía e historia en la educación secundaria, Madrid, Editorial Horsori, p. 86.

CONCEPCIÓN, L. (2020). “La historia de la niñez en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia de Cuba en el segundo ciclo de la Educación Primaria”, tesis doctoral, Universidad de Las Tunas, Las Tunas, pp. 40-63.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2016), Documentos para el perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación, La Habana, Editorial Pueblo y Educación, pp. 16-78.

SOL RODRÍGUEZ, Enrique, y Carmen RODRÍGUEZ ROSA (2018), Programa Provisional. Historia de Cuba. Quinto grado. La Habana, Editorial Pueblo y Educación, p. 6.

_____, Enrique, Martha María VALDÉS LÓPEZ y Carmen RODRÍGUEZ ROSA (2018), Orientaciones metodológicas de Quinto grado. Provisional, La Habana, Editorial Pueblo y Educación, p. 4.

TEJERA DEBROUQ, José (1990), “Por qué la enseñanza de la historia en el nivel primario”, La Habana, Editorial Pueblo y Educación, p. 12.

Published

2023-02-20

How to Cite

Concepción Infante, L. (2023). Considerations about the Third Cuban Educational Improvement and Teaching History in Primary Education. Antropología. Revista Interdisciplinaria Del INAH, (11), 68–76. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/antropologia/article/view/19078