The digital meme as a political tool in Mexico

Authors

  • Karina Juárez Morales

Keywords:

memes, politics, digital discourse, anthropology, social networks

Abstract

It is well known, memes are understood as a playful pattern found in digital contexts, humorous contents that only offer us entertainment that do not have any other objective beyond it. This work is based on the research I conducted from 2018 to 2020, the examples presented belong to the political context that was lived in Mexico at that time. The objective is to contribute to the existing discussion on the subject in different disciplines about the manipulation of public opinion through formats that are popularized in digital areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amorós García, Marc. (2018), Fake News. La verdad de las noticias falsas, Jordi Évole (pról.). Plataforma Editorial. México.

Armella, Julieta y Diego Picotto. (2013). Entre la virtualidad de la infósfera y el placer de la lentitud. Entrevista a Franco Berardi. La Trama de la Comunicación; Vol 17, Universidad Nacional de Rosario <https://latrama.fcpolit.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/417>. Consultado el 10 de agosto de 2022.

Asociación de Internet mx. (2021). 17° Estudio sobre los Hábitos de los Usuarios de Internet en México 2021. <https://www.asociaciondeinternet.mx/estudios/habitos-de-internet>. Consultado el 10 de agosto de 2022.

Blackmore, Susan. (2000). Memes de la nueva era, en La máquina de los memes. Paidós. Barcelona: 254-260.

Camacho Barajas, Javier. (2014). Sobre la representación simbólica de elementos extratextuales en el lenguaje utilizado en algunos medios digitales. Tesis de licenciatura. Universidad Autónoma de Baja California. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. México.

Davies, William. (2019). Estados nerviosos. Cómo las emociones se han adueñado de la sociedad. Vanesa García Cazorla (trad.). Editorial Sexto Piso. Madrid.

Dawkins, Richard. (1976). Memes: los nuevos replicadores, en El gen egoísta. Las bases biológicas de nuestra conducta. Salvat Editores. Barcelona: 215-233.

De la Peña Martínez, Francisco. (2020). Mundos mediáticos y antropología del presente. De la cultura televisual a la cultura digital. Ediciones Navarra. Ciudad de México.

Di Felice, Massimo. (2019). La era viral. Características fundamentales de una sociedad y una cultura en red, en Viralidad. Política y estética de las imágenes digitales. UAM, Gedisa. México: 31-52.

Eco, Umberto. (1986). La estructura ausente. Introducción a la semiótica. Lumen. Barcelona.

Espinosa Nájera, Ozziel. (2019). Representaciones imaginarias de la tecnología en Futuros Digitales. Exploraciones socioculturales de las TIC, Daniel Hernández Gutiérrez et al. (coords.). UAM, Juan Pablos Editor. México: 69-96.

Published

2023-01-20 — Updated on 2023-04-23

Versions

How to Cite

Juárez Morales, K. (2023). The digital meme as a political tool in Mexico. Cuicuilco Revista De Ciencias Antropológicas, 29(85), 215–238. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/18978 (Original work published January 20, 2023)