Contacto con seres sobrenaturales, terapia y poder en México

Authors

  • Isabel Lagarriga Attias Dirección de Etnología y Antropología Social, INAH

Keywords:

Antropología, Ritualidad, Religión, México

Abstract

This paper presents some examples which show how, in the realm of the social imaginarias, religious therapists obtain physic and psycho-logical cure oftheir patients, thanks to their trascendential capacity to move from every day Ufe to a preternatural one, which places them in a situation of superiority to their patients. Part of this transition is obtained through ecstasy, possession and the use of a special lexicón. This is the product of worldviews which are still present among thousands ofreligious believers in our contry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Thomas Luckman, La religión invisible, Agora, ediciones Sígueme, Salamanca España, 1973, p. 75.

Roger Caillois, L' homnte et le sacre, Gallimard, París, 1950, p. 21.

Otto Rudolph, Lo santo, Selecta de Revista de Occidente, Madrid, 1965.

Gilberto Giménez, Cultura popular y religión en el Anáhuac, Centro de Estudios Ecuménicos, A.C. México, 1978, p. 14.

Luis Maldonado, «La religiosidad popular», en La religiosidad popular, tomo I, Anthropos, Barcelona, 1989, p. 37.

Gonzalo Aguirre Beltrán, Zongolica: encuentro de dioses y santos patronos, Universidad Veracruzana, Jalapa Veracruz, México, 1986.

Manuel Medianes Castro, «Caracterización de la religión popular», en La religiosidad popular, tomo I, Anthropos, Barcelona, 1989, p. 51.

Joachim Wach, Socología de la religión, Fondo de Cultura Económica, México-Buenos Aires, 1946, pp. 501-507.

Emst Arbman, Ecstasyorreligious trance, Scandinavian University Books, Tomo I, Upsala, 1963; Georges Lapassade, Essai sur la trance, Enciclopedia Universitaria, Jean Pierre de Large (editor), París, 1976; Roger Bastide, El sueño, el trance y la locura, Amorrortu editores, Argentina 1972.

Mircea Eliade, El chamanismo, Fondo de Cultura Económica, México-Buenos Aires, 1960.

Henry Fairchild Pratt, Diccionario de sociología, Fondo de Cultura Económica, México-Buenos Aires, 1960.

Susana Rostas y André Droogers, «El uso popular de la religión popular en América Latina», en Latín American Studies, Alteridades, año 5, número 5, UAM Iztapalapa, México, 1995, p. 86.

Jacques Galiner, Isabel Lagarriga, Michel Perrin (coordinadores), Chamanismo en Latinoamérica. Una revisión conceptual, Plaza y Valdés, Universidad Iberoamericana, Centro de Estudios Mexicanos y Centroamericanos de la Embajada de Francia, México, 1996.

Isabel Lagarriga Attias, «Algunos elementos chamánicos de la Nueva España», en La palabra y el hombre, Nueva época, octubre-diciembre, Jalapa, Veracruz, México 1988, pp. 4-13.

Isabel Lagarriga Attias, Esplritualismo trinitario mariano. Nuevas perspectivas de análisis, Universidad Veracruzana, Jalapa, Veracruz, México, 1991.

Víctor Turner, El proceso ritual, Taurus, Madrid, 1988.

Felicitas Goodman, Speaking in Tongues. A Cross-Cultural Study of Glosolalia, Chicago Press, 1973.

André Roch Lecours, «Lenguaje y pensamiento en la esquizofasia», en Revista Latinoamericana de pensamiento y lenguaje, volumen 3, número 1, México, 1995, pp. 3-20 y 25.

Silvia Ortiz Echániz, Una religiosidad popular. El espiritualismo trinitario mariano, INAH, colección científica, México, 1990.

Cristina Díaz de la Serna, El movimiento de renovación carismática como un proceso de socialización adulta, Cuadernos universitarios, Iztapalapa, México, 1985.

Isabel Hernández, «Carismáticos. En comunión con el Espíritu Santo», en periódico Reforma, 15 de enero de 1995, México.

Juan Luis Ramírez Torres, Codificación y códigos culturales. Simbólica y ritual en los cultos curativos, tesis de doctorado, Facultad de Filosofía y Letras, UNAM, 1996.

Published

2023-11-27

How to Cite

Lagarriga Attias, I. (2023). Contacto con seres sobrenaturales, terapia y poder en México. Cuicuilco Revista De Ciencias Antropológicas, 5(12), 75–90. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/20260