El juego como instrumento para la imposición de un proyecto educativo
Keywords:
Educación, PedagogíaAbstract
Several scientists have stated that playing is an important activityfor child development. Following this argument, institutionalizcd preschool education is defined as a pedagogical space in which learning is prometed through playing. But while specialists talkabout spontaneous playing, in some public kindergardens, playing is used as an instrument for Imposing a cultural and educational project.
Downloads
References
Clifford Geertz, La interpretación de las culturas, Gedisa, México, 1987, p. 26.
Anthony Giddens, Las nuevas reglas del método sociología), Amorrortu, Buenos Aires, 1987, pp. 111-114.
Nancy Villanueva, Institución, discurso y práctica docente en la educación preescolar. Análisis de la vida cotidiana de un jardín de niños, tesis de maestría, ENAH, 1991.
Anthony Giddens, Sociología, Alianza Universidad, Madrid 1991, p. 99.
George H. Mead, Espíritu, persona y sociedad, Paidós, México, 1990.
Judith Hansen Friedman, Sociocultural perspectives on Human Learning. Foundations of educational anthropology, Waveland Press, Illinois, EUA, 1990, p. 11.
Daniil B. Elkonin, Psicología del juego, Visor, Madrid, 1980, pp. 131-132.
María Jesús Úriz Pemán, Personalidad, socialización y comunicación, Prodhufi Madrid 1993.
Margaret Mead, Educación y cultura en Nueva Guinea, Paidós, Barcelona 1985 o 13.
Jean Piaget, La formación del símbolo el niño, Fondo de Cultura Económica, México 1961.
Villanueva, «La practica docente en la educación preescolar ¿Autonomía o control?» en, Nueva Antropología, volumen XIII, número 44, pp. 103-117, México 1993.
Anna Freud, Psicoanálisis y educación del niño, Paidós, Barcelona, 1992, pp. 81-85.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1998 Instituto Nacional de Antropología e Historia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.