Cinco categorías fundamentales de la antropología del arte

Authors

  • Miguel Olmos Aguilera El Colegio de la Frontera Norte

Keywords:

Antropología, Arte

Abstract

This article looks over the leading concepts of aesthetic anthropology particularly related to both iconography and artistic image. Also, archetype is considerad the basis ofthe decoding mechanism of the artistic object that is collectively constructed using perception abilities specific to each culture. In this work modalities of symbolic, imaginary, and aesthetic representation are analyzed, pointing out, finally, the implications involved in its upheavals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alleau, Rene. 1958 De la Nature du symbole, París, Flamarion.

Beigbeder, Olivier. 1957 La symbolique, París, PUF.

Derrida, Jacques. 1980 "Envoi" en Actes du XVIIIéme Congres des Sociétés de Philosophie de Langue Franqaise, Estrasburgo. C.N.R.S., Université des Sciences Humaines de Strasbourg,. 1980 Dictionnaire encyclopédique de psychologie, París, Bordas.

Durand, Gilbert. 1989 Beaux-arts et archétypes, París, PUF. 1992 Les structures anthropologiques de l'imaginaire, París, Dunod (1981, Las estructuras antropológicas de lo imaginario introducción a la arquetipología general, Madrid, Taurus). 1993 L'Imagination symbolique, París, PUF.

Durkheim, Emile. 1924 "Representa tions Individuelles et Représentations Collectives" en Sociologie et Philosophie, París, Librairie Félix Alean.

Eliade, Mircea. 1980 Images et Symboles, París, Gallimard. (1979, Imágenes y símbolos: ensayos sobre el simbolismo mágico-religioso, Madrid, Tauros).

Frere, Jean. 1980 "Les origines grecques du probléme de la représentation (Sophistes, Aristote, Stoíciens et Sceptiques)", en Actes du XVIIIéme Congres des Sociétés de Philosophie de Langue Franfaise, Strasbourg, C.N.R.S., Université des Sciences Humaines de Strasbourg. 1992 Grand Dictionnaire de Psychologie, París.

Larousse. 1964 Grand Larousse, París.

Jung, Cari Gustav. 1993 Métamorphoses de l'dme et ses symboles, París.

Georg Maquet, Jacques. 1993 L'anthropologue et l'esthétique, París, Métailié.

Micro, Robert. 1992 Dictionnaires le Robert, Montréal.

Moscovici, Serge. 1961 La psychanalyse, son image et son public, París, PUF.

Ricoeur, Paul. 1980 "Mimesis et Représentation", en Acíes du XVIIIéme Congres des Sociétés de Philosophie de Langue Fran?aise, Estrasburgo, C.N.R.S., Université des Sciences Humaines de Strasbourg.

Rouget, Gilbert. 1995 "Ethnomusicologie d'un Rituel. La représentation, ou de Velázquez á Francis Bacon", en L' Homme, núm. 133, París.

Sartre, Jean Paul. 1948 L'imaginaire, París, Gallimard.

Sperber, Dan. 1981 "L'interprétation en Anthropologie", en L'Homme, núm. 21, París.

Wenenburger, Jean Jacques. 1991 L'imagination, París, PUF.

Zac, Sylvain. 1980 "Représentation et Révélation dans la Philosophie de F. H. Jacobi", en Actes du XVIIIéme Congrés des Sociétés de Philosophie de Langue Franfaise, Estrasburgo, CNRS, Université des Sciences Humaines de Strasbourg.

Published

2024-01-16

How to Cite

Olmos Aguilera, M. (2024). Cinco categorías fundamentales de la antropología del arte. Cuicuilco Revista De Ciencias Antropológicas, 8(21), 263–278. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/20476