Mind, intentionality and autopoiesis. An anthropological heuristic

Authors

  • Jorge H. Flores Trejo Escuela Nacional de Antropología e Historia

Keywords:

cognition, behavior, social systems, sense, reality, environments

Abstract

Stressing the anthropology´s scope as a cognitive science, I posit the issue that, if there is an independent reality of our mental representations, that doesn´t establish how things are in itselves, but it induces the understanding of the complexity of cognitive, intentional and behavioral spaces of possibility, comprehensible only from a new analysis of the autopoietic systems´ nature (according to Luhmann and Maturana). Such systems build and use “meaning” (each autoreferential system has contact with a represented but not “ontological” surrounding per se) experimenting the surrounding like a foresight selection with all representational possibilities -like some complex -counter-intuitiveÓ behavior-; somehow they create “psychemorphic” worlds apparenting reality, however they should always reflex the inward laws of social and cognitive systems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Broncano, Fernando (ed.). 1996. La Mente Humana, Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía, Madrid, Trotta/Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Corsi, Giancarlo, Elena Esposito y Caudio Baraldi. 1996. Glosario sobre la teoría social de Niklas Luhmann, México, Anthropos/UI/ITESO.

Descola, Philippe y G.sli P.lsson (coords.). 2001 (1996). Naturaleza y sociedad. Perspectivas antropológicas, México, Siglo XXI Editores.

Flores Trejo, Jorge H. 2003. “De antropología cognitiva y analítica de la creencia: hacia una crítica de la “Razón bio-cultural”, en Ludus Vitalis vol. XI, núm. 19, México.

García-Porrero, Juan A. 1999. “Evolución del Cerebro: la génesis de la mente”, en García-Porrero, Juan A. (ed.) Genes, Cultura y Mente: una reflexión multidisciplinaria sobre la naturaleza humana en la década del cerebro, Santander, Universidad de Cantabria.

Hallpike, C. R. 1986 (1979). Fundamentos del pensamiento primitivo, México, FCE.

Hornborg, Alf. 2001 (1996). “La ecología como semiótica. Esbozo de un paradigma contextualista para la ecología humana”, en Descola, Philippe y Gísli Pálsson (coord.), Naturaleza y sociedad. Perspectivas antropológicas, México, Siglo XXI Editores.

Jaspers, K. 1948. Philosophie, Berlín, Springer.

L.vi-Strauss, Claude. 1989. Mito y significado, México, Alianza Editorial.

Luhmann, Niklas. 1991. Sistemas sociales. Lineamientos para una teoría general, México, Alianza/UIA.

Luhmann, Niklas y Rafaele De Georgi. 1992. Teoría de la sociedad, México, Universidad de Guadalajara/UIA/ITESO.

Maturana, Humberto y Francisco J. Varela. 1999 (1990). El árbol del Conocimiento: las bases biológicas del conocimiento humano, Barcelona, Debate.

Morin, Edgar. 1983 (1974). El Paradigma perdido, Ensayo de bioantropología, Barcelona, Kairós.

Morin, Edgar. 1992. El método IV: Las Ideas, su hábitat, su vida sus costumbres, su organización, Madrid, Cátedra.

Rappaport, Roy A. 1975. “Naturaleza, cultura y antropología ecológica”, en Shapiro, Harry L., Hombre, cultura y sociedad, México, FCE.

Searle, John. 1995. La construcción de la realidad social, Barcelona, Paidós.

Unamuno, Miguel de. 1985 (1913). Del sentimiento trágico de la vida, México, Planeta Agostini.

Varela, Francisco J. 1990. Conocer. Las ciencias cognitivas: tendencias y perspectivas. Cartografía de las ideas actuales, Barcelona, Gedisa.

Wasenberg, Jorge. 2003 (1985). Ideas sobre la complejidad del mundo, España, Tusquets.

Zemelman, H. 2003. Conocimiento y Ciencias Sociales. Algunas lecciones sobre problemas epistemológicos, México, UCM, Colección Reflexiones.

Published

2004-08-01

How to Cite

Flores Trejo, J. H. (2004). Mind, intentionality and autopoiesis. An anthropological heuristic. Cuicuilco Revista De Ciencias Antropológicas, 11(31), 219–242. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/468