Subalternidad desentendida ¿despreocupación o disimulo fotográfico?
Keywords:
Antropología, Fotografía, MéxicoAbstract
Four photographs of servants, —taken around 1897 in a México City wealthy family's mansión— are used to understand the specific role that photography can play in the analysis of «subaltern» groups. The detailed visual record ofhouse space is meaningfullfor the definition of the photographic identity that servants acquired.
Downloads
References
Antonio Padilla Arroyo, Criminalidad, cárceles y sistema penitenciario en México, 1876-1910, tesis de doctorado por el Colegio de México, 1995, p. 145.
Gyan Prakash, «Subaltern Studies as Postcolonial Criticism», American Historical Review, 99, 5, diciembre de 1994, pp. 1475 y 1490.
Frangois Xavier Guerra, México, del Antiguo Régimen a la Revolución, Fondo de Cultura Económica, México, 1988, 2 tomos.
Michel Foucault, Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión, Siglo XXI, México, 18a edición, 1990, p. 189.
Rosa Casanova, «Usos y abusos de la fotografía liberal. Ciudadanos, reos y sirvientes. 1851-1880», La Cultura en México, México, 21 de noviembre de 1984, pp. 36-38.
Flora Salazar, «Los sirvientes domésticos», en Alejandra Moreno Toscano (coordinadora), La ciudad de México, ensayo de construcción de una historia, INAH, México, 1978 (Col. Científica número 68), pp. 124-132.
Rosa Casanova y Olivier Debroise, Sobre la superficie bruñida de un espejo. Fotógrafos del siglo XIX, Fondo de Cultura Económica, México, 1989 (Col. Río de Luz), p. 108.
Arturo Aguilar, La fotografía durante el imperio de Maximiliano (1864-1867), Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM, México, 1996, foto 30, p. 78.
Vicente Martín Hernández, Arquitectura doméstica en la ciudad de México (1890-1925), UNAM, México, 1981, p. 53.
Margarita García Luna, El movimiento obrero en el Estado de México. Primeras fábricas, obreros y huelgas (1830-1910), Universidad Autónoma del Estado de México, México, 1984.
El Mundo Ilustrado, tomo II, número 21,11 de diciembre de 1898. La foto es diferente a las del Fondo Arzumendi de la Fototeca Nacional del INAH.
Michel Perrot, «Vecinos y criados», en Philippe Aries y Georges Duby, Historia de la vida privada, torno 4: De la Revolución francesa a la Primera Guerra Mundial, Taurus, Madrid, 1989, pp. 181-191.
John Berger el ni., Modos de ver, Gustavo Gili, Barcelona, 1975 (Ensayo 5), pp. 93-124.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1998 Instituto Nacional de Antropología e Historia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.