Cómo crear una clase obrera marxista y antifascista: la participación del exilio alemán en la Universidad Obrera de México en las décadas de 1930 y 1940

Authors

  • Andrea Acle-Kreysing Leipzig Universität, Alemania

Keywords:

Exilio antifascista de habla español, Vicente Lombardo Toledano, Universidad Obrera, educación socialista, marxismo

Abstract

In 1942 Mexico had become the second most important center of the German communist exile after Moscow, as well as scenario of the activities of the influential anti-fascist organization “Alemania Libre.” German-speaking exiles were able to benefit from the Mexican government’s sympathy and from their collaboration with the local left-wing scene, in particular with Vicente Lombardo Toledano. This collaboration, poorly researched to date, is the subject of this article. Special attention will be paid to the Universidad Obrera de México (UOM), founded in 1936 as a means to instilling political awareness among the working classes, thus shedding light on how Marxism was interpreted in Mexico. The presence of Alfons Goldschmidt, László Radványi, and André Simone in the UOM confirmed its character as a refuge for left-wing exiles, who whether Latin American or European, were equally interested in bridging the gap between culture and political action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acle-Kreysing, Andrea, “Antifascismo: un espacio de encuentro entre el exilio y la política nacional. El caso de Vicente Lombardo Toledano en México”, Revista de Indias, vol. 76, núm. 267, 2016, pp. 573-609.

____________, “Shattered Dreams of Anti-Fascist Unity: German Speaking Exiles in Mexico, Argentina and Bolivia, 1937-1945”, Contemporary European History, vol. 25, núm. 4, 2016, pp. 667-686.

Brom, Juan, De niño judío-alemán a comunista mexicano. Una autobiografía política, México, Grijalbo, 2010.

Brunner, Peter, “Die Bibliothek und das Wirken von Alice und Otto Rühle in Mexiko”, en Gerd Stecklina y Joachim Schille (eds.), Otto Rühle. Leben und Werk (1874-1943), Múnich, Juventa Verlag Weinheim, 2003, pp. 163-175.

Cano, Gabriela, “Gertude Duby y la historia de las mujeres zapatistas de la Revolución mexicana”, Estudios Sociológicos, vol. 28, núm. 83, pp. 579-597.

Campos Vega, Juan, El Popular. Una historia ignorada, México, Centro de Estudios Filosóficos, Políticos y Sociales Vicente Lombardo Toledano, 2011.

Carleton Millan, Verna, Mexico Reborn, Boston, Houghton Mifflin, 1939.

Carr, Barry, Marxism and Communism in Twentieth-Century Mexico, Lincoln / Londres, University of Nebraska Press, 1992.

Congdon, Lee, Exile and Social Thought: Hungarian Intellectuals in Germany and Austria, 1919-1933, Princeton, Princeton University Press, 2014.

Díaz Silva, Elena, Aribert Reimann y Randal Sheppard (eds.), Horizontes del exilio. Nuevas aproximaciones a las experiencias de los exilios entre Europa y América Latina, Francfort del Meno, Iberoamericana Vervuert 2018, pp. 169-195.

Estrella González, Alejandro, “La recepción del marxismo en el campo filosófico mexicano de los años treinta. Una interpretación desde la sociología de la filosofía”, Estudios Sociológicos, vol. 31, núm. 92, 2013, pp. 551-579.

Fuentes Morúa, Jorge, “El exilio alemán y la recepción del marxismo en México”, Pacarina del Sur, núm. 3, abril-junio 2010, recuperado de:
<http://pacarinadelsur.com/home/huellas-y-voces/79-el-exilio-aleman-en-mexico-y-la-difusion-del-marxismo>, consultada el 4 de octubre de 2017.

Gerhard-Sonnenberg, Gabriele, Marxistische Arbeiterbildung in der Weimarer Zeit, Colonia, Pahl-Rugenstein, 1976.

Gleizer, Daniela, El exilio incómodo. México y los refugiados judíos, 1933-1945, México, Colmex / UAM, 2012.

Goldschmidt, Alfons, Argentinien, Berlín, Ernst Rowohl Verlag, 1923.

____________, Auf den Spuren der Azteken, Alemania, Berlin Universum-Bücheren für alle, 1927.

____________, Whiter Israel?, Albert Einstein (pról.), Nueva York, 1934.

____________, Tierra y libertad. El desarrollo campesino mexicano, México, Edición y distribución Ibero-americana de Publicaciones, 1940.

Goldsmit Brindis, Shulamit, “Entrevista a Enrique Semo”, en Shulamit Goldsmit y Natalia Gurvich (coords.), Sobre el judaísmo mexicano. Diversas expresiones de activismo comunitario, México, UIA, 2009, pp. 95-104.

Herf, Jeffrey, “East German Communists and the Jewish Question: The Case of Paul Merker”, Journal of Contemporary History, vol. 29, núm. 4, 1994, pp. 627-661.

Herrera González, Patricio, “‘En favor de una patria de los trabajadores’. La Confederación de Trabajadores de América Latina y su lucha por la emancipación del continente, 1938-1953”, tesis doctoral, México, El Colegio de Michoacán, 2013.

____________, “La Confederación de Trabajadores de América Latina y la implementación de su proyecto sindical continental (1938-1941)”, Trashumante. Revista Americana de Historia Social, núm. 2, 2013, pp. 136-164.

Innes, John, “The Universidad Popular Mexicana”, The Americas, vol. 30, núm. 1, 1973, pp. 110-122.

Jacinto, Lizette, “Desde la otra orilla: Alice Rühle-Gerstel y Otto Rühle. La experiencia del exilio político de izquierda en México, 1935-1943”, Historia Mexicana, vol. 64, núm. 1, 2014.

Kießling, Wolfgang, “Vom Grunewald nach Woodstock über Moskau. Alfons Goldschmidt in USA-Exil”, en Thomas Koebner, Wulf Köpke, Claus-Dieter Kohn y Liselotte Maas (eds.), Politische Aspekte des Exils, Múnich, Text und Kritik, 1990, pp. 106-198.

Lear, John, Picturing the proletariat. Artists and labor in revolutionary Mexico, 1908-1940, Austin, Texas University Press, 2017.

Lerner, Victoria, “Historia de la reforma educativa”, Historia Mexicana, vol. 29, núm. 1, 1979, pp. 91-132.

Lombardo Toledano, Vicente, “Cómo actúan los nazis en México (17 de noviembre de 1941)”, en Obra histórico-cronológica, t. IV, vol. 6, México, Centro de Estudios Filosóficos, Políticos y Sociales Vicente Lombardo Toledano, 1941.

____________, Una intriga nazi contra la defensa del continente latinoamericano (13 de mayo de 1942), México, UOM, 1942.

____________, La Universidad Obrera de México y la educación política del proletariado (conferencia del 26 de abril de 1943, con motivo de la inauguración de cursos), México, UOM, 1943.

____________, “Prólogo”, en Idealismo vs. materialismo dialéctico. Caso-Lombardo, México, UOM, 1975.

López de la Parra, Manuel, El pensamiento económico de Fritz Bach, México, UNAM, 2005.

____________, El pensamiento político y económico de Alfons Goldschmidt (1879-1940), México, UNAM / UOM, 2009.

____________, Laszlo Radvany (Johann Lorenz Schmidt). El hombre, el político, el economista, el maestro, México, UNAM / UOM, 2009.

Melgar Bao, Ricardo, “Las universidades populares en América Latina, 1910-1925”, Estudios, núms. 11-12, 199, pp. 41-57.

Müller, Jürgen, “El NSDAP en México: historia y percepciones, 1931-1940”, Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe, vol. 6, núm. 2, 1995, recuperado de: <http://www7.tau.ac.il/ojs/index.php/eial/article/view/1195/1223>, consultada el 4 de 10 octubre de 2017.

Moreno, Alejandro y Manuel Sánchez Castro, “A Lost Decade? László Radványi and the Origins of Public Opinion Research in Mexico, 1941-1952”, International Journal of Public Opinion Research, vol. 21, núm. 1, 2009, pp. 3-24.

Nieto Sotelo, Jesús, “La Universidad Gabino Barreda”, Antropología. Boletín Oficial del INAH, núm. 65, enero-marzo de 2002, p. 57-59.

Olbrich, Joseph, Geschichte der Erwachsenenbildung in Deutschland, Opladen, Leske & Budrich, 2011.

Pablo Hammeken, Óscar de, “La rojería. Diccionario biográfico de la izquierda socialista mexicana”, Memoria, núm. 243, 2010, pp. 48-50.

Plan de estudios de la Universidad Obrera de México, 1936, 1937, 1938 y 1939.

Pohle, Fritz, Das mexikanische Exil, Stuttgart, J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1986.

____________, “Otto Rühle und die educación socialista. Als Berater der mexikanischen Regierung im überseeischen Exil”, en Gerd Stecklina y Joachim Schille (eds.), Otto Rühle. Leben und Werk (1874-1943), Múnich, Juventa Verlag Weinheim, 2003, pp. 183-192.

Prignitz-Poda, Helga, “Der TGP im Kreig. Hannes Mayer und Georg Stibi als Geschäftsführer der La Estampa Mexicana”, en Prignitz-Poda, Christina Adam, Ulrike Mühlschlegel y Monika Zessnik (eds.), Taller de Gráfica Popular. Plakate und Flugblätter zu Arbeiterbewegung und Gewerkschaften in Mexiko 1937-1986, Berlín, Ibero-amerikanisches Institut / Stiftung Preussischer Kulturbesitz, 2002, 12-25.

Rabinbach, Anson, “Staging Antifascism: ‘The Brown Book of the Reichstag Fire and Hitler Terror’”, New German Critique, núm. 103, 2008, pp. 97-126.

Radványi, Pierre, Jenseits des Stroms. Erinnerungen an meine Mutter Anna Seghers, Berlín, Aufbau, 2005.

Rühle-Gerstel, Alice, “Historia del feminismo”, El Nacional, 5 de septiembre de 1936.

____________, “Educación post-primaria para adultos” [s. p. i.].

Spenser, Daniela, En combate. La vida de Vicente Lombardo Toledano, Penguin Random House, 2018.

Summer School of the Workers University of Mexico, 1938.

Universidad Obrera de México. Plan de estudios, 1939.

Universidad Obrera de México. Programa para 1942.

Universidad Obrera de México. Summer School for Foreigners, 1940.

Vargas Lozano, Gabriel, “Filosofía y exilio (entrevista con Wenceslao Roces)”, Dialéctica, núm. 14-15, 1984, recuperado de: <http://www.wenceslaoroces.org/arc/roces/trab/ent.htm>, consultada 4 de octubre
de 2017.

Villaseñor, Víctor Manuel, Memorias de un hombre de izquierda, vol. I, México, Biografías Gandesa, 1978.

Workers University of Mexico. Summer School for Foreigners, 1936.

Workers University of Mexico. Summer School for Foreigners, 1938.

Zogbaum, Heidi, “Vicente Lombardo Toledano and the German communist exile, 1940-1947”, Journal of Iberian and Latin American Studies, vol. 11, núm. 3, 2005, pp. 1-27.

Published

2019-09-25

How to Cite

Acle-Kreysing, A. (2019). Cómo crear una clase obrera marxista y antifascista: la participación del exilio alemán en la Universidad Obrera de México en las décadas de 1930 y 1940. Dimensión Antropológica, 74, 109–149. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/dimension/article/view/14757