Los significados de la fotografía de “naturales mexicanos” en la Exposición Histórico-Americana de 1892

Authors

  • Fernando Aguayo Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora.

Keywords:

Historical-American Exposition, photography, indigenous people, scientists, intellectuals, construction of imaginaries

Abstract

This paper analyzes the photographic material sent by the Mexican government to the Historical-American Exposition, held in Madrid in 1892. The general assumption was that these materials demonstrated the situation of the indigenous people who were living in Mexico at that time. Through a review of the photographic documentation sent, the diverse ways it was recorded and produced, and the proposals made by the Mexican scientists who organized this dossier, the contention is that these elements were not the most convenient materials to study the indigenous groups and that, instead, they are evidence of anthropologyical practice as a fledgling discipline. In addition, the text exposes some of the uses of photography by the social sciences at the time of their development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguayo, Fernando, “El catálogo mexicano de la firma Gove y North 1883-1885”, en John Mraz y Ana María Mauad (coords.), Fotografía e historia en América Latina, Montevideo, Centro de Fotografía de Montevideo, 2015, pp. 53-74.

Arnal, Ariel, Atila de tinta y plata, México, INAH, 2010.

Burke, Peter, “Fotografías y retratos”, en Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico, Barcelona, Crítica, 2001.

Carneiro de Carvalho, Vania, y Solange Ferraz de Lima, “Individuo, género y ornamento en los retratos fotográficos, 1870-1920”, en Fernando Aguayo y Lourdes Roca (coords.), Imágenes e investigación social, México, Instituto Mora, 2005, pp. 271-291.

Carrasco Vargas, Tania, “Hacia la formación de la antropología científica (1855-1861)”, en Carlos García Mora (coord.), La antropología en México. Un panorama histórico, vol. 1 “Los hechos y los dichos (1521-1880), México, INAH, 1987, pp. 231-253.

Casanova, Rosa, “La fotografía en el Museo Nacional y la expedición científica de Cempoala”, Dimensión Antropológica, México, año 15, vol. 42, enero-abril de 2008, pp. 55-92.

____________, “El indio exhibido”, en El indígena en el imaginario iconográfico, México, CDI, 2010, pp. 137-151.

Castillo, Guillermo, “La fotografía como registro antropológico. Aproximaciones, alcances y limitaciones de la imagen fotográfica como fuente y representación de la otredad”, Margen, núm. 77, Buenos Aires, julio de 2015.

Collier, Jane, “Liberalismos y racismo: dos caras de una misma moneda”, Dimensión Antropológica, año 6, vol. 15, México, enero-abril de 1999, pp. 11-26.

Comas, Juan, “Carta inédita de Francisco del Paso y Troncoso”, Historia Mexicana, México, vol. 65, núm. 4, 1969, pp. 424-431.

Díaz-Polanco, Héctor, El nacimiento de la antropología: positivismo y evolucionismo, México, Orfila Valentini, 2016.

Escandón, Pedro, La industria y las bellas artes en la Exposición Universal de 1855. Memoria dirigida al excelentísimo señor ministro de Fomento de México, París, Impremerie Centrale de Napoleón Chaix et Cñie, 1856.

García Cubas, Antonio, Cuadro geográfico, estadístico, descriptivo e histórico de los Estados Unidos Mexicanos: obra que sirve de texto al atlas pintoresco, México, Oficina Tipográfica de la Secretaría de Fomento, 1885.

____________, Escritos diversos de 1870 a 1874, México, Imprenta de Ignacio Escalante, 1874.

____________, The Republic of Mexico in 1876, México, La Enseñanza, 1876.

Ginzburg, Carlo, “Semejanzas de familia y árboles de familia: dos metáforas cognoscitivas”, Contrahistorias. La Otra Mirada de Clío, núm. 7, México, septiembre de 2006-febrero de 2007, pp. 17-36.

Gombrich, Ernst Hans, “La máscara y la cara. La percepción del parecido fisonómico en la vida y en el arte”, en Arte, percepción y realidad, Buenos Aires, Paidós 1993.

Leysinger, Claudine, “Exploración de personajes del Nuevo Mundo: el peculiar caso de la mirada sensible de Teobert Maler”, en El indígena en el imaginario iconográfico, México, CDI, 2010, pp. 71-101.

Marín Gonzáles, José, “Las ‘razas’ biogenéticamente, no existen, pero el racismo sí, como ideología”, Revista Diálogo Educacional, vol. 4, núm. 9, Curitiba, mayo-agosto de 2003, pp. 1-7.

Massé, Patricia, Simulacro y elegancia en tarjetas de visita. Fotografías de Cruces y Campa, México, INAH, 1998.

McGee, William J., Los seris, Sonora, México, México, INI, 1980.

Naranjo, Juan (ed.), Fotografía, antropología y colonialismo (1845-2006), Barcelona, Gustavo Gili, 2006.

Paso y Troncoso, Francisco del, Catálogo de los objetos que presenta la República de México en la Exposición Histórico-Americana de Madrid de 1892, Madrid, Tipografía Sucesores de Rivadeneyra, 1892.

____________, Las guerras con las tribus yaqui y mayo del estado de Sonora, México, Tipografía del Departamento de Estado Mayor, 1905.

Picaudé, Valérie, y Philippe Arbaïzar (coords.), La confusión de los géneros en fotografía, Barcelona, Gustavo Gili, 2004.

Poole, Deborah, y Gabriela Zamorano (eds.), De frente al perfil. Retratos raciales de Frederick Starr, Zamora, El Colegio de Michoacán / Fideicomiso Felipe Teixidor y Montserrat Alfau de Teixidor, 2012.

Ramírez, Dení, “La Exposición Histórico-Americana de Madrid de 1892 y la ¿ausencia? de México”, Revista de Indias, vol. LXIX, núm. 246, Madrid, 2009, pp. 273-306.

Rodríguez, Georgina, “Recobrando presencia. Fotografía indigenista mexicana en la Exposición Histórico-Americana de 1892”, Cuicuilco, vol. 5, núm. 13, México, mayo-agosto 1998, pp. 123-144.

Sánchez, Juanma, “La antropología física y los ‘zoológicos humanos’: exhibiciones de indígenas como práctica de popularización científica en el umbral del siglo XX”, Asclepio. Revista de Historia de la Medicina y de la Ciencia, vol. LXII, núm. 1, Madrid, enero-junio de 2010, pp. 269-291.

Tenorio, Mauricio, Artilugio de la nación moderna. México en las exposiciones universales, 1880-1930, México, FCE, 1998.

The New York Public Library, “Otomi: Huixquilucan”, 1899, Art and Picture Collection, The New York Public Library Digital Collections, recuperado de: <https://digitalcollections.nypl.org/items/510d47e1-3d95-a3d9-e040-e00a18064a99>, consultada el 7 de marzo de 2017.

Urías, Beatriz, “Medir y civilizar”, Ciencias. Revista de Difusión de la Facultad de Ciencias, núm. 60-61, México, octubre de 2000-marzo de 2001, pp. 28-36.

Vázquez, Luis, “La historiografía antropológica contemporánea en México”, en La antropología en México. Un panorama histórico, México, INAH, 1987, vol. 1., pp. 139-212.

Villela, Samuel, “La construcción de lo indígena en la fotografía mexicana”, Antropología. Boletín Oficial del INAH, México, núm. 89, 2010, pp. 64-74.

Wallerstein, Immanuel, Conocer el mundo, saber el mundo: el fin de lo aprendido, México, Siglo XXI / CIICH-UNAM, 2002.

Published

2019-11-12

How to Cite

Aguayo, F. (2019). Los significados de la fotografía de “naturales mexicanos” en la Exposición Histórico-Americana de 1892. Dimensión Antropológica, 75, 94–132. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/dimension/article/view/14955