Ensayos
La ciudad como espacio de representación fotográfica desde la mirada de Horacio Coppola
Published 2023-01-10
Keywords
- Horacio Coppola,
- Buenos Aires,
- urban photography,
- architecture,
- history
- Bauhaus,
- artistic avant-garde ...More
Copyright (c) 2021 Instituto Nacional de Antropología e Historia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
How to Cite
La ciudad como espacio de representación fotográfica desde la mirada de Horacio Coppola. (2023). Historias, 110, 77-91. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/historias/article/view/18893
Abstract
This article analyzes the significance of shooting the urban locations in the 30, and in this way contextualizing the city of Buenos Aires and the emergence of the Obelisco, rediscovering them from the physical and symbolic range through Horacio Coppola’s photographs.
Downloads
Download data is not yet available.
References
- Horacio Coppola, Buenos Aires, años treinta, Buenos Aires, Argentina, Editorial La Ruche, 2005, 70 pp.
- Walter Benjamin, La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, México, Itaca, 2003, 128 pp.
- Walter Benjamin, Libro de los pasajes, Madrid, España, Akal, 2005, p. 57.
- Walter Benjamin, Iluminaciones II. Baudelaire. Un poeta en el esplendor del capitalismo, Madrid, España, Taurus, 1972, pp. 49-84.
- Andrea Cuarterolo, De la foto al fotograma. Relaciones entre cine y fotografía en la Argentina (1840-1933), Uruguay, CdF Ediciones, 2013, p. 230.
- Horacio Coppola, Buenos Aires 1936. Visión fotográfica, Buenos Aires, Argentina, Municipalidad de la Ciudad de Buenos Aires, 1936, 226 pp. Con textos del arquitecto Alberto Prebisch e Ignacio B. Anzoategui.
- Adrián Gorelik, La grilla y el parque. Espacio público y cultura urbana en Buenos Aires, 1887-1936, Buenos Aires, Argentina, Universidad Nacional de Quilmes, 2016, pp. 95-112.
- Beatriz Sarlo, Una modernidad periférica. Buenos Aires, 1920 y 1930, Buenos Aires, Argentina, Nueva Visión, 2003, p. 13.
- Marc Augé, Los no lugares: espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad, España, Gedisa, 2000, 126 pp.
- Max Horkheimer y Theodor W. Adorno, Dialéctica de la Ilustración: fragmentos filosóficos, España, Trotta, 1994, 296 pp.
- John Berger, Modos de ver, Barcelona, Gustavo Gilli, 2000, 180 pp.
- Roland Barthes, La cámara lúcida: nota sobre la fotografía, España, Paidós, 1990, 207 pp.
- Adrián Gorelik, “Horacio Coppola, 1929. Borges, Le Corbusier y las casitas de Buenos Aires”, en VV.AA., Horacio Coppola-Fotografía, Madrid, España, Fundación Telefónica, 2008, pp. 48-59.
- Adrián Gorelik, “Imágenes para una fundación mitológica. Apuntes sobre las fotografías de Horacio Coppola”, Punto de Vista, año XVIII, núm. 53, noviembre de 1995, pp. 20-25.