El río que cambia. Vicisitudes historiográficas de una fotografía de Emiliano Zapata

Authors

  • Ariel Arnal Universidad Autónoma de la Ciudad de México

Keywords:

Emiliano Zapata, photography, visual historiography, icon

Abstract

From the oft-cited photograph of Emiliano Zapata dressed as a charro, a traditional Mexican horseman, with the pro-Madero general’s sash, rifle, cartridge belts, and sable, the text analyzes the methodological work of researchers who in one way or another have approached this iconic image. The pretext of this image allows us to explore not the subject of a monograph, but rather the way history is written on the basis of visual sources. Thus, we add interpretations, points of agreement and divergence, which as a whole are the ingredients for the historian’s kitchen.

Downloads

Download data is not yet available.

References

John Mraz, Fotografiar la Revolución mexicana. Compromisos e iconos, México, INAH, 2010, p. 219.

Fondo Casasola. SINAFO-FN, Secretaría de Cultura, INAH (núm. inv. 63464).

Blanca Ruiz Pérez, “Brehme, autor del Zapata de Casasola”, en Reforma, 4 de octubre de 1995.

Ignacio Gutiérrez Ruvalcaba, “A Fresh Look at the Casasola Archive”, en History of Photography, vol. 20, núm.

Mayra Mendoza Avilés, “El Zapata de Brehme: análisis de un caso”, en Alquimia, vol. 12, núm. 36, 2009, pp. 83-85.

Daniel Escorza, “Las fotografías de Casasola publicadas en diarios capitalinos durante 1913”, en Alquimia, núm. 25, 2005, pp. 35-40.

Daniel Escorza la ha obtenido de Anales gráficos de la historia militar de México, 1810-1970, México, Gustavo Casasola, 1973.

Ariel Arnal, “Construyendo símbolos - fotografía política en México: 1865-1911”, en eial, vol. IX, núm.1, 1998.

Miguel Ángel Morales, “Zapata y Posada”, en Bitácora, en línea [http://miguelangelmoralex-bitacora.blogspot.com/2008/10/zapata-en-xochitepec.html], aportación del 9 de octubre de 2008.

Arturo Guevara Escobar, “En busca del fotógrafo de Zapata, parte I”, disponible en [http://fotografosdelarevolucion.blogspot.com/2010/03/en-busca-del-fotografode-zapata-parte.html], consultado el 10 de noviembre de 2010.

Gabriela Cano, Se llamaba Elena Arizmendi, México, Tusquets, 2010.

Michel Foucault, Esto no es una pipa. Ensayo sobre Magritte, Barcelona, Anagrama, 1981, p. 83.

François Chevalier, “Un factor decisivo de la Revolución agraria de México: el levantamiento de Zapata. (1911-1919)”, en Cuadernos Americanos, núm. 113, 1960, pp.167-187.

Carta de Carreón al presidente León de la Barra, fechada el 2 de junio de 1911. Archivo de Emiliano Zapata, 17:8:5, Archivo Histórico de la UNAM, APUD, John J. Womack, Zapata y la Revolución mexicana, México, Siglo XXI, 1994, p. 95.

Samuel Brunk, Emiliano Zapata. Revolution and Betrayal in Mexico, Albuquerque, University of New Mexico Press, 1995.

Arturo Guevara Escobar, “En busca del fotógrafo de Zapata, parte IV”.

Ariel Arnal, Atila de tinta y plata, México, inah, 2010, p. 137.

Published

2017-06-02

How to Cite

Arnal, A. (2017). El río que cambia. Vicisitudes historiográficas de una fotografía de Emiliano Zapata. Historias, (93), 63–78. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/historias/article/view/10909

Issue

Section

Ensayos