Nuestra Señora de los Ángeles: la pervivencia de una imagen a través de los siglos
Abstract
The historiography of worship, devotions, and religious images revered during the centuries of Spanish administration in America rarely extends its view to the nineteenth century, when many of the religious practices surrounding certain sacred icons steadily survived. In particular, the religiosity expressed through festive forms had an equally important development as in the Old Regime and drew the attention and curiosity of nineteenth-century intellectuals. The account written by Ignacio Manuel Altamirano in 1880 on the feast of Our Lady of the Angels suggests the persistence of local forms of veneration at the time of the Mexican Republic. The present text contains some notes on this particular veneration and the sacred image that survived through the centuries.
Downloads
References
Alfonso Caso, “Los barrios antiguos de Tenochtitlán y Tlatelolco”, en Memorias de la Academia Mexicana de la Historia correspondiente de la Real de Madrid, t. XV, núm. I, México, 1956, pp. 39-41.
Pablo Antonio Peñuelas, Breve noticia de la prodigiosa imagen de Nuestra Señora de los Ángeles, que por espacio de dos siglos se ha conservado pintada en una pared de adobe, y se venera en su Santuario extramuros de México, Reimpresa en México por D. Felipe de Zúñiga y Ontiveros, Calle del Espíritu Santo, 1784, pp. 2-5.
Héctor Schenone, Santa María: iconografía del arte colonial, Buenos Aires, Educa, 2008, p. 292.
Thomas Calvo, “El Zodiaco de la nueva Eva: el culto mariano en la América septentrional hacia 1700”, en Clara García Ayluardo y Manuel Ramos Medina (coords.), Manifestaciones religiosas en el mundo colonial americano, México, UIA / INAH / Centro de Estudios Históricos Condumex, 1994, vol. 2, p. 122.
Honorario M. Velasco, “Las leyendas de hallazgos y de apariciones de imágenes. Un replanteamiento de la religiosidad popular como religiosidad local”, en Carlos Álvarez Santaló, María Jesús Buxó y Salvador Rodríguez Becerra (coords.), La religiosidad popular, Barcelona, Anthropos, 1989, t. II, p. 401-402
Ignacio Castorena y Ursúa, Gacetas de México, vol. I, México, Sep, 1949, p. 116.
Pablo Antonio Peñuelas, op. cit., pp. 20-21; Archivo General de la Nación (AGN), Indiferente Virreinal, caja 5067, exp. 20, s/a, 2 ff.
Eduardo Báez Macías, Jerónimo Antonio Gil y su traducción de Gérard Audran, México, IIE-UNAM, 2001, pp. 27-29.
William Taylor, “Nuestra Señora de Guadalupe y compañía: la virgen María en la colonial ciudad de México”, en Historias, núm. 43, 1999, p. 40.
Magdalena Vences Vidal, “Manifestaciones de la religiosidad popular en torno a tres imágenes marianas originarias. La unidad ritual y la diversidad formal”, en Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, núm. 49, 2009, pp. 99-100.
Ignacio Manuel Altamirano, “La fiesta de los Ángeles”, en Obras completas, México, CONACULTA/Tribunal Superior de Justicia del Distrito Federal, t. V, 2011.
José Joaquín Blanco, “Introducción”, en Ignacio Manuel Altamirano, op. cit., pp. 18-19.
Edward N. Wright-Rios, “Indian Saints and Nation-States: Ignacio Manuel Altamirano’s Landscapes and Legends”, en Mexican Studies/Estudios Mexicanos, vol. 20, núm. 1, 2004, pp. 47-51.
José Lameiras Olvera, “Impresiones literarias decimonónicas de lo festivo mexicano”, en Herón Pérez Martínez (ed.), México en fiesta, Zamora, El Colegio de Mi choacán, 1998, pp. 174-178.
Luis González Obregón, México viejo. Época colonial. Noticias históricas, tradiciones, leyendas y costumbres, México, Alianza, 1992, p. 188.
Francisco Sedano, Noticias de México. Crónicas de los siglos XVI al XVIII, México, Colección Metropolitana, 1974, t. I. La edición de 1880 contiene un prólogo de Joaquín García Icazbalceta.
Manuel Rivera Cambas, México pintoresco, artístico y monumental, México, Editora Nacional, 1882, t. II, pp. 74-75.
Roger Chartier, “Disciplina e invención: la fiesta”, en Sociedad y escritura en la edad moderna. La cultura como apropiación, México, Instituto Mora, 1995, p. 20.
Andrés Lira, Comunidades indígenas frente a la ciudad de México. Tenochtitlan y Tlatelolco, sus pueblos y barrios, 1812-1919, Zamora, El Colegio de Michoacán/ El Colegio de México, 1983, pp. 122-123.
Ernest Sánchez Santiró, “El nuevo orden parroquial de la ciudad de México: población, etnia y territorio (1768-1777)”, en Estudios de Historia Novohispana, núm. 30, enero-junio 2004, p. 92.
Antonio Santoyo, “Indios vs. progreso y nación. Visiones de la cuestión indígena en los hombres de letras durante la consumación del triunfo liberal en México (1867-1880)”, en Yael Bitrán (coord.), México: historia y alteridad. Perspectivas multidisciplinarias sobre la cuestión indígena, México, Universidad Iberoamericana, 2001, pp. 179-182.