Relatos
Relatos sobre la vida en tiempos de pandemia y confinamiento: las experiencias de un grupo de jóvenes estudiantes en San Luis Potosí, México
Published 2024-06-25
Keywords
- pandemic, confinement, youth.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Relatos sobre la vida en tiempos de pandemia y confinamiento: las experiencias de un grupo de jóvenes estudiantes en San Luis Potosí, México . (2024). Narrativas Antropológicas, 10, 35-48. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/narrativasantropologicas/article/view/21420
Abstract
Life stories are analytical tools that allow you to document the events that occur in a person's life, in the stories you discover the way in which an event or occurrence affected a person, but you also tell the story of a family, a country and humanity. This paper presents the stories of 4 Young Mexicans, who from their intimacy of confinement write about their experiences of studying, living together as a family, in general, to survive in a long period of confinement.
Downloads
Download data is not yet available.
References
- ANUIES, Informe de la Encuesta Nacional covid-19: La Comunidad Estudiantil ante la Emergencia Sanitaria (México: ANUIES, 2022), acceso el 1 de abril de 2024 http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/Informe_COVID19.pdf.
- Atkinson, Robert, “The life story interview”, en Handbook of interview research. Context and method, ed. por Jaber F. Grubium y James A. Holstein (Londres: Sage, 2002), 121-140.
- Barthes, Roland, “Introduction à l’analyse structurale des récits”, Communications, núm. 8 (1966), 1-27.
- Bruner, J., “Life as narrative”, Social Research, núm. 54 (1987), 11-32.
- Cedillo-Barrón, Leticia, Verónica López Perrusquilla, Julio García Cordero y Giovani Visososo Carvajal, “Covid-19. La enfermedad viral que se diseminó en el mundo”, Revista Avance y Perspectiva (2020, 17 de marzo), acceso el 1 de abril de 2024, https://avanceyperspectiva.cinvestav.mx/covid-19-el-virus-que-se-disemino-en-el-mundo/.
- Díaz-Barriga, Á., “La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado”, en Educación y pandemia. Una visión académica, ed. por J.?G. Palau (México: UNAM, 2020).
- Ferrarrotti, Franco, “Las historias de vida como método”, Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, núm. 14 (2007), 15-40.
- Geertz, Clifford, La interpretación de las culturas (México: Gedisa, 2006).
- Moreno, Francisco, Historias de una pandemia (México: Aguilar, 2022).
- Puebla-Martínez, Belén, y Raquel Vinader Segura, Ecosistema de una pandemia (Madrid: Dykinson, 2021).
- Vommaro, P., prólogo a Juventudes, prácticas y conocimientos situados. Notas en pandemia (Buenos Aires: Clacso, 2022), 9-13.