Participatory video workshops and webdoc as ethnographic and narrative strategies: The case of the Fundación Guagua - Galería de la Memoria Tiberio Fernández Mafla.
Published 2024-12-02
Keywords
- collective memory, visual anthropology, democratization, video documentary, counternarratives.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The article aims to present a collaborative methodology where the dialogue between the researcher and the interlocutor’s subjectivities fosters the construction of collaborative knowledge. This is achieved through the use of participative ethnography, collaborative video-making, and observational documentary as methods for field data gathering and anthropologic research divulgation. This work branches from ethnographic findings made around a study case of Guagua Foundation, a human rights-devoted ngo that provides psychotherapeutic and judicial support to the families of the victims of forced disappearance; it describes the creation process of a webdoc Emprendedoras de memorias, in which the material from the ethnographic exploration converges with the tales crafted by the foundation’s members within the framework of and audiovisual collaborative workshop. The reflections of the article are directed towards the way in which the confluence of technology, art, memory and collaborative work have transformed the sender/receiver/spectator relationship in the contemporary image-making landscape.
Downloads
References
- Ardèvol, Elisenda, “Por una antropología de la mirada: etnografía, representación y construcción de datos audiovisuales”, Disparidades. Revista de Antropología, vol. 53, núm 2, (1998): 217-240.
- Ardèvol, Elisenda, y Débora Lanzeni, “Visualidades y materialidades de lo digital: caminos desde la antropología”, Anthropologica, vol. 32, núm. 33 (2014): 11-38.
- Collins, Samuel, Mathew Durington y Hartjan Gill, “Multimodality: An invitation”, American Anthropologist, vol. 119 (2017): 142-153.
- Cortés Severino, Catalina, “Recolecciones sonoras y visuales de escenarios de memorias de la violencia”, Antípoda, vol. 9 (2009): 165-197.
- Dussel, Inés, “Entrevista con Nicholas Mirzoeff. La cultura visual contemporánea: política y pedagogía para este tiempo”, Propuesta Educativa, vol. 31 (2009): 69-79.
- Jelin, Elizabeth, “La fotografía en la investigación social: algunas reflexiones personales”, Memoria y sociedad, vol. 16, núm. 33 (2012): 55-67.
- Leaha, Mihai Andrea, “Multimodal spaces, atmospheres, modulations. Experiencing the independent electronic music scene of Sao Paulo”, Entanglements, núm 21 (2019): 143-160.
- Lifschitz, Javier Alejandro, y Sandra Patricia Arenas Grisales, “Memoria política y artefactos culturales”, Estudios Políticos, núm. 40 (2012): 98-119.
- Martínez Luna, Sergio, “La visualidad en cuestión y el derecho a mirar”, Revista Chilena de Antropología Visual, núm 19 (2012): 20-36.
- Nichols, Bill, Introducción al documental (México: UNAM, 2013): 218.
- Orobitg, Gemma, y Cristina Larrea Killinger, “Planteamientos para una ética intersubjetiva: el trabajo de campo, la aplicación de la antropología y la ética etnográfica”, Antropologando Boletín Universitario de Antropología, vol. 1 (2002): 4-30.
- Pecourt Gracia, Juan, “La esfera pública digital y el activismo político”, Política y Sociedad, vol. 1, núm. 52 (2015): 75-98.
- Rappaport, Joanne, y Mariela Rodríguez, “Más allá de la escritura: la epistemología de la etnografía en colaboración”, Revista Colombiana de Antropología, núm. 43 (2007): 197-229.
- Roselló, Roberto Arnau, “Prácticas narrativas no lineales en el webdocumental contemporáneo: bases para una aproximación al fenómeno”, en No se está quieto: nuevas formas documentales en el audiovisual hispánico, ed. por Marta Álvarez, Hanna Hatzmann y Inmaculada Sánchez Alarcón (Madrid / Fráncfort del Meno: Vervuert Verlagsgesellschaft, 2015): 235-246.
- Roselló, Roberto Arnau, “Re-construcciones visuales de la memoria: la interpretación crítica del imaginario colectivo a través del webdocumental”, Revista de Comunicación, núm 12 (2017): 53-67.
- Scheper-Hughes, Nancy, “The Primacy of the Ethical: propositions for a Militant Anthropology”, Current Anthropology, vol. 3, núm. 36 (1995): 409-440.
- Zirión Pérez, Antonio, “Miradas cómplices: cine etnográfico, estrategias colaborativas y antropología visual aplicada”, Iztapalapa, revista de ciencias sociales y humanidades, núm. 78 (2015): 45-70.