Documentary cinema as an artifact of memory: A reflection from the documentary Del fusil al azadón

Authors

  • Hever Iván Vásquez Astaíza

Keywords:

audiovisual, media, narrative, reconstruction, representation.

Abstract

In this article, the documentary is approached from one of the many perspectives under which it has been conceived and endowed with functionality. In this case, we reflect on the documentary as a resource and artifact of memory, which, through the recording and juxtaposition of images and sound, builds a narrative that allows us to account for past and/or transcendent events that emerge from sociocultural contexts. diverse in order to evoke and safeguard stories to reproduce them and not be forgotten, which are contained in the audiovisual itself, and, on the other hand, think of the documentary as a living story that seeks to generate knowledge, criticism, reflection or impact in a certain place. To understand the purpose of the documentary as an artifact of memory and a means to reconstruct stories, positions and statements about the world, possible in this case through the audiovisual, this article starts from the reflection on the documentary Del fusil al azadón, which was under my direction a few years ago.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprea, Gustavo, “Documental, historia y memoria: un estado de la cuestión”, en Filmar la memoria. Los documentales audiovisuales y la reconstrucción del pasado, ed. de Juan Pablo Cremonte et al. (Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento, 2012).

Bruzzi, Stella, New documentary: a critial introduction (Londres: Roudtlege, 2000).

Candau, Joël, Antropología de la Memoria (Tucumán: Ediciones Nueva Visión SAIC, (2002) [1996])

Florescano, Enrique, “De la memoria del poder a la historia como explicación”, en Historia para qué, ed. de Carlos Pereyra et al. 17a. ed. (México: Siglo XXI Editores, 1989).

Halbwachs, Maurice, La memoria colectiva (Zaragoza: Prensas Universitarias De Zaragoza, (2004) [1925].).

Halbwachs, Maurice, Los marcos sociales de la memoria (Barcelona: Anthropos —Autores, Textos y Temas Ciencias Sociales, 39—, 1994).

Jelin, Elizabeth, Exclusión, memorias y luchas políticas (Buenos Aires: Clacso, 2001), 91-110.

Jelin, Elizabeth, Los trabajos de la memoria (Madrid: Siglo XXI, 2000).

MacDougall, David, “¿De quién es la historia?”, en Imagen y Cultura. Perspectivas del cine etnográfico. E. Ardévol y L. Pérez. (Granada: Diputación Provincial de Granada, 1995), 401-422.

Mendoza, Jorge, Sobre memoria colectiva. Marcos sociales, artefactos e historia (México: Universidad Pedagógica Nacional, 2015).

Nichols, Bill, “Modalidades documentales de representación”, en La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental (Barcelona:

Paidós, 1997), 65-114.

Rabiger, Michael, Dirección de documentales. 3a. ed. (Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión, 2005).

Tovar, Alfonso, y Liliana Ovalle. “El cine documental. Materia y sustento de las memorias subalternas”, Anuario ININCO, vol. 26, núm. 1 (2014): 279-311.

Valencia, Aurelio: “Relatos (audio)visuales: Construcción de memorias sobre el conflicto armado y la reinserción a la vida civil en la comunidad Nuevo Horizonte, Petén, Guatemala” (tesis de maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, 2017).

Worth, Sol, “Margaret Mead and the Shift from ‘Visual Anthropology’ to the ‘Anthropology of Visual Communication’”, Studies in Visual Communication, vol. 6, núm. 1 (1980): 15-22.

Published

2023-06-30