Artículos
La rocambolesca historia del Circo Orrin, uno de los primeros edificios de estructura metálica en México
Published 2017-06-07
Keywords
- architecture,
- Porfiriato,
- circus,
- structure,
- iron
How to Cite
La rocambolesca historia del Circo Orrin, uno de los primeros edificios de estructura metálica en México. (2017). Boletín De Monumentos Históricos, 36, 42-52. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/boletinmonumentos/article/view/10927
Abstract
The Orrin Circus, one of the first iron buildings in Mexico, was built in Mexico City in 1891; after twenty years it was dismantled and all traces of it were lost. This research reveals two more stages of the circus’s history. Its structure was re-assembled as a theater-cinema in Tampico, and finally in the 1980s it was again dismantled and re-assembled as a structure for a livestock auction on a ranch in the environs of Tampico. This complex history gives rise to reflection on the durability of metal structures and their versatility.
Downloads
Download data is not yet available.
References
- Archivo Histórico del Distrito Federal (AHDF), “Pedido de Antonio Rivas Mercado para construir un circo en la Alameda. 13 de Noviembre de 1883”, Fondo Ayuntamiento y Gobierno del Distrito Federal, Diversiones Públicas, vol. 802, exp. 697, f. 16.
- Israel Katzman, Arquitectura del siglo xix en México, México, UNAM, 1973, pp. 323-325.
- Roberta Vassallo, “La arquitectura en México durante el Porfiriato”, tesis doctoral, México, iie-unam, 2013, pp. 284-287.
- Méry Picard Ingénieur Constructeur; José Lorenzo Cossío, Guía retrospectiva de la Ciudad de México, México, Segumex, 1990, pp. 96-97.
- Françoise Dasques, “Laboratorio de ecos. Francia y México: artes decorativas en metal”, en Artes de México, núm. 72, México, 2004; Roberta Vassallo, op. cit., pp. 371-379.
- Enrique de Olavarría y Ferrari, Reseña histórica del teatro en México, México, La Europea, 1895, pp. 2801 y 2802, apud Julio Revolledo Cárdenas, La fabulosa historia del circo en México, México, CONACULTA, 2004, pp. 169 y 170.
- Sylvia Bell de Aguilar, Bell, México, Sylvia Bell de Aguilar, 1984, pp. 76 82, apud Julio Revolledo Cárdenas, op. cit., p. 170.
- Bertrand Lemoine, La France du xix siècle, París, La Martinière, 1993, pp. 91-93.
- Iván San Martín y Roberta Vassallo, “El acrobático renacer del Nuevo Circo Teatro Renacimiento”, en Bitácora, núm. 20, México, 2009, pp. 18-23.
- Enrique de Olavarría y Ferrari; véase la nota 55 en Anales del cine en México. 1895-1911, vol. 6, 1900, tercera parte, El circo y el cinematógrafo, México, Ediciones y Gráficos Eón, Voyeur, 2003, p. 54.
- Virginia G. Young, “El payaso que divirtió a Porfirio Díaz”; disponible en [http://mexicodesconocido.com.mx/el-payasoque-
- divirtio-a-nuestros-abuelos.html]; consultado en noviembre
- de 2011.
- El Sol de Tampico, 15 y 16 de enero de 2009; disponible en [http://
- www.oem.com.mx/elsoldetampico/notas/n1007627.htm] y [http:
- //www.oem.com.mx/elsoldetampico/notas/n1009074.htm]; consultados en febrero de 2009.
- Gottfried Semper, Style in the Technical and Tectonic Arts, or Practical Aesthetics, Los Ángeles, Getty Publications, 2004, p. 659; versión estadounidense del texto original: Der Stil in den techischen und tektonischen Künsten; oder, Praktische Aesthetik: Ein Handbuch für Tecniker, Künstler und Kunstfreunde, 2 vols, Frankfurt del Main, Verlag für Kunst & Wissenschaft, 1860; Munich, F. Bruckmann, 1863.