No. 36 (2016): Historia de la construcción. Segunda parte (Tercera Época)
Artículos

La rocambolesca historia del Circo Orrin, uno de los primeros edificios de estructura metálica en México

Roberta Vassallo
Universidad Nacional Autónoma de México

Published 2017-06-07

Keywords

  • architecture,
  • Porfiriato,
  • circus,
  • structure,
  • iron

How to Cite

La rocambolesca historia del Circo Orrin, uno de los primeros edificios de estructura metálica en México. (2017). Boletín De Monumentos Históricos, 36, 42-52. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/boletinmonumentos/article/view/10927

Abstract

The Orrin Circus, one of the first iron buildings in Mexico, was built in Mexico City in 1891; after twenty years it was dismantled and all traces of it were lost. This research reveals two more stages of the circus’s history. Its structure was re-assembled as a theater-cinema in Tampico, and finally in the 1980s it was again dismantled and re-assembled as a structure for a livestock auction on a ranch in the environs of Tampico. This complex history gives rise to reflection on the durability of metal structures and their versatility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Archivo Histórico del Distrito Federal (AHDF), “Pedido de Antonio Rivas Mercado para construir un circo en la Alameda. 13 de Noviembre de 1883”, Fondo Ayuntamiento y Gobierno del Distrito Federal, Diversiones Públicas, vol. 802, exp. 697, f. 16.
  2. Israel Katzman, Arquitectura del siglo xix en México, México, UNAM, 1973, pp. 323-325.
  3. Roberta Vassallo, “La arquitectura en México durante el Porfiriato”, tesis doctoral, México, iie-unam, 2013, pp. 284-287.
  4. Méry Picard Ingénieur Constructeur; José Lorenzo Cossío, Guía retrospectiva de la Ciudad de México, México, Segumex, 1990, pp. 96-97.
  5. Françoise Dasques, “Laboratorio de ecos. Francia y México: artes decorativas en metal”, en Artes de México, núm. 72, México, 2004; Roberta Vassallo, op. cit., pp. 371-379.
  6. Enrique de Olavarría y Ferrari, Reseña histórica del teatro en México, México, La Europea, 1895, pp. 2801 y 2802, apud Julio Revolledo Cárdenas, La fabulosa historia del circo en México, México, CONACULTA, 2004, pp. 169 y 170.
  7. Sylvia Bell de Aguilar, Bell, México, Sylvia Bell de Aguilar, 1984, pp. 76 82, apud Julio Revolledo Cárdenas, op. cit., p. 170.
  8. Bertrand Lemoine, La France du xix siècle, París, La Martinière, 1993, pp. 91-93.
  9. Iván San Martín y Roberta Vassallo, “El acrobático renacer del Nuevo Circo Teatro Renacimiento”, en Bitácora, núm. 20, México, 2009, pp. 18-23.
  10. Enrique de Olavarría y Ferrari; véase la nota 55 en Anales del cine en México. 1895-1911, vol. 6, 1900, tercera parte, El circo y el cinematógrafo, México, Ediciones y Gráficos Eón, Voyeur, 2003, p. 54.
  11. Virginia G. Young, “El payaso que divirtió a Porfirio Díaz”; disponible en [http://mexicodesconocido.com.mx/el-payasoque-
  12. divirtio-a-nuestros-abuelos.html]; consultado en noviembre
  13. de 2011.
  14. El Sol de Tampico, 15 y 16 de enero de 2009; disponible en [http://
  15. www.oem.com.mx/elsoldetampico/notas/n1007627.htm] y [http:
  16. //www.oem.com.mx/elsoldetampico/notas/n1009074.htm]; consultados en febrero de 2009.
  17. Gottfried Semper, Style in the Technical and Tectonic Arts, or Practical Aesthetics, Los Ángeles, Getty Publications, 2004, p. 659; versión estadounidense del texto original: Der Stil in den techischen und tektonischen Künsten; oder, Praktische Aesthetik: Ein Handbuch für Tecniker, Künstler und Kunstfreunde, 2 vols, Frankfurt del Main, Verlag für Kunst & Wissenschaft, 1860; Munich, F. Bruckmann, 1863.