Published 2023-07-19
Keywords
- Railways,
- Stations,
- Railway heritage,
- Monterrey,
- Transports
Copyright (c) 2019 Instituto Nacional de Antropología e Historia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
During the six-year term of President Ernesto Zedillo Ponce de León (1994-2000), the privatization of the Mexican railway system was carried out. The new charges waive their right to exploit passenger service, focusing exclusively on cargo transportation. This led to the destruction, abandonment or, at best, recycling of passenger stations. This article arises from the query to know the current conditions of the stations in the jurisdiction of Nuevo León on the Monterrey-Torreón railway.
Downloads
References
- Reglamento de transportes, México, Administración de los Ferrocarriles Nacionales de México, 1975, p. 4.
- El video Ferrocarriles Nacionales de México-Estación Linda Vista, Monterrey, N.L., muestra la llegada del tren a dicha estación, la cual carece de edificio. Sólo se observa el letrero con el nombre de la estación y el selectivo, recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=TSD9D7OynDc
- Catálogo nacional de monumentos históricos inmuebles. Nuevo León, México, sep /inah, 1986.
- Teresa Márquez Martínez y Lucina Rangel Vargas (coords.), Estaciones ferroviarias de México. Patrimonio Histórico, Cultural y Artístico, México, Conaculta/Ceiba Arte Editorial, 2010.
- Francisco Calderón, “Los ferrocarriles”, en Daniel Cosío Villegas (coord.), Historia moderna de México, vol. VII: El porfiriato. Vida económica, 3ª ed., México, Hermes, 1985, pp. 483-634 y 518-519.
- Isidro Viscaya Canales, Monterrey 1882, crónica de un año memorable, Monterrey, Archivo General del Estado de Nuevo León, 1998, pp. 84-85.
- Álbum de los ferrocarriles correspondiente al año 1891: comprende datos generales relativos a los años anteriores a contar desde el año de 1873, México, Secretaría de Comunicaciones y Obras Públicas, 1893, pp. 311-312.
- José Antonio Olvera Sandoval, Monterrey: ferrocarriles y desarrollo, Monterrey, Conarte, 2004, pp. 6-7.
- Juan Ramón Garza Guajardo, La estación del Topo Grande de General Escobedo, N.L., Monterrey, Ediciones Topo Grande, 1997, p. 18..
- Sandra Kuntz Ficker, Los ferrocarriles en el norte de México, 1880-1910: demanda, mercados e impacto, Monterrey, Conarte, 2017, p. 32.
- Ángel González Morales, “El ferrocarril en la Comarca Lagunera”, tesis de maestría, UAM-Iztapalapa, México, 1990, p. 65.
- Arturo Grunstein Dickter, Consolidados: José Yves Limantour y la formación de Ferrocarriles Nacionales de México, México, El Centauro, 2012, pp. 25-26.
- Sergio Ortiz Hernán, Los ferrocarriles de México. Una visión social y económica, México, FNM, 1970, pp. 207-208.
- Itinerario oficial de Ferrocarriles Nacionales de México, México, FNM, 1960, pp. 26-36.
- Hipólito Treviño, entrevista realizada por Oscar Rodríguez y Eugenio Lazo, Monterrey, Nuevo León, 17 de julio de 2018.
- Eugenio Lazo y Oscar Rodríguez, Oficio y memoria ferroviaria. Divisiones Monterrey y Golfo, Editorial Analfabeta, 2019, p. 31.
- José Luis Berlanga, Erick Lara y César Ramírez, Las fiestas del dolor: un estudio sobre las celebraciones del Niño Fidencio, Monterrey, Fondo Estatal para la Cultura y las Artes, 1999, pp. 50-53.
- Enrique Zapata, entrevista realizada por Oscar Rodríguez, Monterrey, Nuevo León, 4 de agosto de 2018.
- Mario Martínez Gaytán, entrevista realizada por Eugenio Lazo, Monterrey, Nuevo León, 20 de julio de 2018.
- Patrimonio ferrocarrilero, estación Hidalgo, N.L., Sistema de Información Cultural, México, recuperado de: https://sic.cultura.gob.mx/ficha.php?table=fnme&table_id=267