El valor del patrimonio arquitectónico. Más allá de Alois Riegl, con el permiso de Jokilehto

Authors

  • Albert Casals ETSAB. Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)
  • José Luis González Moreno ETSAB. Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)
  • Mariona Genís Vinyals Bau. GREDITS. UVic Universitat Central de Catalunya (UCC)

Keywords:

systemic method, objective heritage values, interdisciplinary work

Abstract

This article aims initially at establishing the specific characteristics of the concept of value in the restoration of heritage buildings, based on those defined long ago by Riegl, and those most recently presented by Jokilehto, and directed to the field of architecture, in which “the basic requirement [of a conservation architect] is to be capable of working in a team” (Jokilehto, 2007: 279). The main aim is to expose the approaches developed by the authors in order to face the difficulty of processes in which there must necessarily be various opinions by professionals with specific activities, such as historians, conservators, engineers and architects, who often have confronted valuation criteria. Those approaches are based on a method developed by the authors, and entitled Systemic Method for Architectural Conservation; it has been applied in specific Master programmes, designed for architects and other professionals, at the Universidad Politécnica de Cataluña, coupled with the results of empirical research. La formación de los arquitectos restauradores. Elaboración de un modelo didáctico (Genís-Vinyals, 2014), which was the results of a doctoral dissertation in that same University. Prior to the presentation of this method, it was considered necessary to specify the concrete character of the different concepts of value applied in architectural conservation, which were also developed based on the personal reflection of the authors and on the differences that separate them from the two above-quoted authors, who are nevertheless undeniable points of reference.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Albert Casals, ETSAB. Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)

Albert Casals Balagué es Doctor Arquitecto y aparejador por la UPC. Profesor del Departamento de Construcciones Arquitectónicas I de la UPC. Es miembro de la Academia del Partal y de la Agrupación AADIPA. Su actividad profesional incluye intervenciones en diversos edificios declarados Patrimonio Mundial, y en Bienes Culturales de Interés Nacional y Local, así como el asesoramiento sobre la Aplicación del CTE a las obras de intervención y restauración arquitectónica para el Ministerio de Cultura del Gobierno de España, el Consejo Superior de Colegios de Arquitectos de España, y la Dirección General del Patrimonio Cultural de la Generalitat de Cataluña.

José Luis González Moreno, ETSAB. Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)

José Luis González Moreno-Navarro es Doctor Arquitecto por la UPC. Catedrático del Departamento de Construcciones Arquitectónicas I de la UPC. Actualmente en situación de Profesor Emérito. Profesor en diversas escuelas de arquitectura de España, Italia, Latinoamérica. Ha realizado intervenciones en edificios como la Iglesia de la Colonia Güell o estudios como los de la Casa Botines y el Palacio Güell de Gaudí o las catedrales de Lleida, Castelló d’Empúries o Mallorca. Es autor de numerosos artículos y libros, entre ellos “El legado oculto de Vitruvio”, “Gaudí y la razón constructiva” y “Claves del construir arquitectónico” con una nueva edición adaptada al CTE.

Mariona Genís Vinyals, Bau. GREDITS. UVic Universitat Central de Catalunya (UCC)

Mariona Genís Vinyals es Doctora Arquitecta por la ETSAB (UPC 2014). Su investigación está vinculada a la innovación docente en el ámbito de la Restauración Arquitectónica y en nuevos métodos de Restauración y Rehabilitación. Como docente es coordinadora y profesora en el máster de Rehabilitación y Restauración Arquitectónica de la Evaluación Prestacional (CTE) al Proyecto de Intervención de la UPC dirigido por el Doctor Arquitecto José Luis González Moreno-Navarro y profesora titular y coordinadora del Área Técnica en Bau Centro Universitario de Diseño de Barcelona (UVIC-UCC)

References

Bunge, Mario A. (2002) Crisis y reconstrucción de la filosofía, Gedisa, Buenos Aires.

Carta de Atenas (1931) [http://ipce.mcu.es/pdfs/1931_Carta_Atenas], (consultado el 3 de noviembre de 2015).

Carta de Venecia (1964)

[http://ipce.mcu.es/pdfs/1964_Carta_Venecia.pdf], (consultado el 3 de noviembre de 2015).

Dewey, John (2008) Teoría de la valoración, Ed. Siruela, Madrid.

Genís Vinyals, Mariona (2014) La formación de los arquitectos restauradores. Elaboración de un modelo didáctico, Tesis

Doctoral, Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Departamento de Construcciones Arquitectónicas, Universidad Politécnica

de Cataluña, Barcelona. [http://hdl.handle.net/10803/283107],

(consultado el 3 de noviembre de 2015).

González Moreno-Navarro, Antoni (1999) La restauración objectiva. Mètode SCCM de restauració monumental, Diputació de

Barcelona, Barcelona.

González Moreno-Navarro, José Luis, Albert Casals y Alejandro Falcones (2008) Claves del construir arquitectónico, Gustavo

Gili, Barcelona.

Habermas, Jürgen (2010) Teoría de la acción comunicativa, Editorial Trotta, Madrid.

Jokilehto, Jukka (2007) “An international perspective to conservation education”, Built environment, Volume 33, Number 3, pp. 275-286.

Jokilehto, Jukka (2016) “Valores patrimoniales y valoración”, Conversaciones. Revista de conservación, Número 2, pp. 20-32.

Kadluczka, Cristinelli y Zádor (2000) Carta de Cracovia. Principios para la restauración y conservación del patrimonio cultural,

Trad. Javier Rivera Blanco y Salvador Pérez Arroyo[. http://ipce.mcu.es/pdfs/2000_Carta_Cracovia.pdf], (consultado el 3 de noviembre de 2015).

Ortega y Gasset, José (2004) El tema de nuestro tiempo, Espasa, Madrid.

Oxford English Dictionary (2010) Oxford University Press, Oxford.

Panitz, Theodore and Patricia Panitz (1998) “Encouraging the use of collaborative learning in higher education”, In: J.J. Forest

(ed.), Issues facing international education, Garland Publishing, Boston, pp. 1-31.

Piaget, Jean. (1969) Psicología y pedagogía, Editorial Crítica,

Barcelona.

Real Academia Española (2016) “Valor”. [http://dle.rae.es/?id=bJeLxWG], (consultado el 3 de noviembre de 2015).

Riegl, Alois (1999) [1903] El culto moderno a los monumentos. Caracteres y origen. Trad. Ana Pérez López, Visor, Madrid.

Published

2017-05-26

How to Cite

Casals, A., González Moreno, J. L., & Genís Vinyals, M. (2017). El valor del patrimonio arquitectónico. Más allá de Alois Riegl, con el permiso de Jokilehto. Conversaciones con., (2), 75–86. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/conversaciones/article/view/10889