A review of the theoretical contributions of Alois Riegl
Palabras clave:
Alois Riegl, Kunstwollen, monuments, theory of conservation, valuation, values, universal heritage, value of antiquityResumen
After two World Wars the United Nations Organization (UN), through the Organization of the United Nations for Education, Science and Culture (UNESCO), promoted the conservation and care of heritage in order to unite people and avoid confrontations. One of the strategies for carrying it out was the Convention on the Protection of World Heritage of 1972. It argued that cultural heritage is an element of contact between peoples and cultures, which allows dialogue, understanding, tolerance and mutual recognition through international collaboration. Such advances owe much to the thinking of Alois Riegl, who laid the foundations for these concepts. This text aims at exploring the contributions of this author in the field of conservation theory and the circumstances in which they were developed in order to highlight the importance and validity they currently maintain, and how their ideas gave rise to more plural and cultural concepts.
Descargas
Citas
Choay, Françoise (2016) Alegoría del patrimonio, Gustavo Gili, Barcelona.
Dehio, Georg (2018) “La protección y el cuidado de los monumentos en el siglo XIX”, Conversaciones… con Georg Dehio, Alois Riegl y Max Dvo?ák (5): 29-44.
Dvo?ák, Max (2018) “Catecismo del cuidado de los monumentos”, Conversaciones… con Georg Dehio, Alois Riegl y Max Dvo?ák (5): 102-126.
Ferraris, Maurizio (2000) La hermenéutica, Taurus, México.
Ferrater Mora, José (1984) Diccionario de filosofía, Alianza editorial, Madrid.
Goltz, Michael von der (2010) “Alois Riegl´s Denkmalswerte: a decision chart model for modern and contemporary art
conservation?”, in: Ursula Schädler-Saub and Angela Weyer (eds.), Theory and practice in the conservation of modern and
contemporary art: reflections on the roots and the perspectives. Proceedings of the International Symposium held 13-14
January 2009 at the University of Applied Sciences and Arts, Faculty Preservation of Cultural Heritage, Hildesheim, Archetype publications, London, pp. 50-61.
González-Varas, Ignacio (2003) La conservación de bienes culturales. Teoría, historia, principios, y normas, Cátedra, Madrid.
González-Varas, Ignacio (2014) Las ruinas de la memoria, ideas y conceptos para una (im)posible teoría del patrimonio cultural, Siglo XXI Editores, México.
Gubser, Michael (2006) Time´s visible surface. Alois Riegl and the discourse on history and temporality in fin-de-siècle Vienna, Wayne State University Press, Detroit.
Iversen, Margaret (2015) “Introducción: el concepto de Kuntswollen”, Caiana revista de historia del arte y cultura visual del Centro Argentino de Investigaciones de Arte (CAIA) (6): 157-165 [http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/ article_2.php&obj=197&vol=6] (consultado el 28 de abril de 2018).
Lamprakos, Michele (2014) “Riegl´s “Modern cult of monuments” and the problem of value”, Change over time 4 (2): 418-435.
Lehne, Andreas (2010) “Georg Dehio, Alois Riegl, Max Dvo?ák, a threshold in theory development”, in: Conservation and Preservation. Interaction between theory and practice, in memoriam Alois Riegl (1858–1905), Proceedings of the international conference of the ICOMOS international scientific committee for the theory and the philosophy of conservation and restoration, Edizioni Polistampa, Florence, pp. 69-80.
Macarrón Miguel, Ana María y Ana González Mozo (2004) La conservación y la restauración en el siglo XX, Tecnos-Alianza, Madrid.
Martínez Justicia, María José (2000) Historia y teoría de la conservación y restauración artística, Tecnos, Madrid.
Rampley, Matthew (2013) The Vienna school of art history, empire and the politics of scholarship 1847-1918, The Pennsylvania State Press University Park, Pennsylvania.
Riegl, Alois (1987) El culto moderno a los monumentos, trad. Ana Pérez López, Visor, Madrid.
Riegl, Alois (1992) El arte industrial tardorromano, trad. Ana Pérez López, Visor, Madrid.
Riegl, Alois (2004) Historical grammar of the visual arts, trans. Jacqueline E. Jung, Zone books, New York.
Riegl, Alois (2007) El culto moderno de los monumentos, su carácter y sus orígenes, edición antológica y comentada de Aurora Arjones Fernández, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Sevilla.
Riegl, Alois (2018) “Nuevas corrientes en el cuidado de los monumentos”, en Conversaciones… con Georg Dehio, Alois Riegl y Max Dvo?ák (5): 62-75.
Scarrocchia, Sandro (2007) “Riegl en la práctica. De la maestría en la conservación de los monumentos al proyecto de restauro arquitectónico”, in: Alois Riegl, El culto moderno de los monumentos, su carácter y sus orígenes, edición antológica y comentada de Aurora Arjones Fernández, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Sevilla, pp. 13-22.
Viollet-le-Duc, Eugène-Emmanuel (2017) “Restauración”, Conversaciones… con Eugène Viollet-le-Duc y Prosper Mérimée (3): 72-90.
Zerner, Henri (1976) “Alois Riegl: art, value and historicism”, Daedalus 105 (1): 177-188 [https://www.scribd.com/
document/75544408/Alois-Riegl-Art-Value-and-Historicism] (consultado el 28 de abril de 2018).