Vol. 2 No. 5 (1995): Chicanos: imágenes de La Raza
Dossier

México y lo mexicano en Aztlán: el pueblo chicano y la cultura mexicana, 1900-1940

David R. Maciel
Universidad de Nuevo México

Published 2023-11-09

Keywords

  • Antropología,
  • México,
  • Chicanos,
  • Cultura,
  • Siglo XX

How to Cite

México y lo mexicano en Aztlán: el pueblo chicano y la cultura mexicana, 1900-1940. (2023). Cuicuilco Revista De Ciencias Antropológicas, 2(5), 67-82. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/20121

Abstract

-

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Juan Gómez Quiñones, «Notes on an Interpretation of the Relations Between the Mexican Community in the United States and México» en Carlos Vásquez y Manuel García y Griego(eds.), Mexico-U.S. Relations. Conflict and Convergence, Los Angeles, California, 1983, pp. 417-440.
  2. Juan Gómez Quiñones y David R. Maciel, Al norte del río Bravo. Pasado lejano, México, 1981, pp. 107-110, 169, 213.
  3. Arthur F. Corwin, «Quién sabe. Mexican Migration Statistics» in Arthur F. Corwin (ed.), Immigrants and Immigrants, Wesport, 1978, pp. 108-136.
  4. Moisés Ochoa Campos, La Revolución Mexicana, volumen. 1, México, 1966, p. 23.
  5. José Luis Ceceña, México en la órbita imperial, México, 1976.
  6. Rodney D. Anderson, Outcasts in their Own Land. Mexican Industrial Workers, 1906-1911, Dekalb, Illinois, 1976, pp. 32-38.
  7. Carey McWilliams, Northfrorn México, Nueva York; y W. Eugene Hollen, The Southwest Oíd and New, Lincoln, 1968.
  8. Mark Reisler, By the Sweat of their Brow: Mexican Immigrant Labor in the United States, 1900-1940, Westport, Connecticut, 1976, p. 20.
  9. Paul S. Taylor, Mexican Labor in the United States, volumen 1, Nueva York, 1970, p. 320.
  10. John M. Hart, Revolutionary México, Austin, 1989; y el trabajo, dos volúmenes, de Ochoa Campos, La Revolución Mexicana.
  11. Lawrence A. Cardoso, Mexican Eniigration to the United States 1897-1931, Tucson, 1980, p. 45.
  12. David R. Maciel, «The Unwritten Alliance: Mexican Policy on Emigration to the United States» en The World and I: A Chronicle of Our Changing Tintes , 7, 1986, pp. 677-699.
  13. Ricardo Romo, «The Urbanization of Southwestern Chicanos in the Early Twentieth Century» en New Direction in Chicano Scholarship, Richard Romo y Raymond Paredes (eds.) La Jolla California 1978, pp. 193.
  14. Eric E. Lampará, «Urbanization and Social Change: on Broadening the Scope and Relevance of Urban History» en Oscar Handlin y John Burchard (eds.), The Historians and the City, Cambridge, 1963, pp. 225-247.
  15. D. W. Meining, Southwest: Three Peoples in Geographical Change 1600-1970, Nueva York, 1971, p. 72.
  16. Ricardo Romo, «The Urbanization of Southwestern Chicanos in the Early 2Oth Century» en Ricardo Romo y Raymond Paredes (eds.), New Scholar, VI, 1977, p. 185.
  17. Rodolfo Acuña, Occupied America: A History of Chicanos, Nueva York, 1981, p. 85.
  18. Nicolás Kanellos, Hispanic Theater in the United States, Houston, 1984, p. 17.
  19. James Gilbert, A Field Study in México of Mexican Repatriation Movement, tesis de maestría sin publicar, Universidad del Sur de California, Los Angeles, 1934.
  20. Francisco E. Balderrama, In Defense of La Raza, Tucson, 1982, pp. 15-31.
  21. Nicolás Kanellos (ed.), Híspante Theater in the United States, Houston, 1984, p. 19.
  22. F. Antonio Rosales, «Spanish Language Theater an Early Mexican Emigration» en Nicolás Kanellos, op. cit., pp. 15-24.
  23. Nicolás Kanellos, A Hislory of Híspante Theater in the United States: Origins to 1940, Texas: 1990, p. 18.
  24. Nicolás Kanellos, Mexican American Theater Then and Now, Houston, 1983, p. 29.
  25. Shifra M. Goldman y Tomás Ybarra-Frausto, Arte chicano, Berkeley, 1985, p. 30.
  26. Kanellos, «Teatro mexicano en Estados Unidos» en Ida Rodríguez Prampolini (ed.), A través de la frontera, México, 1985, pp.
  27. Tomás Ybarra-Frausto, «Chata nolaesca: figura del donaire» en Kanellos (ed.), Mexican American Theater Then and Now, Houston, 1983, pp. 41-5 1.
  28. Eva Sperling Cockroft, «From Barrio to Mainstream- the Panorama of Latín Art» en Francisco Lomelí (ed.), Handbook of Hisvanic Cultures in the U.S.- Literature and Art, Houston, 1993, pp. 192-217.
  29. Tomás Ybarra-Frausto, «Introducción a la historia del arte mexicano-norteamericano» en A través de la frontera , pp. 56-58.
  30. Jacinto Quirarte, «Mexico's influence on U. S. Art» en Chicano Art History: A Book ofSelected Keadings, editado por Jacinto Quirarte, San Antonio, 1984, p. 49.
  31. Orlando S. Suárez, Inventario del muralistno mexicano, México, D. F., 1972, pp. 27-37.
  32. Jacinto Quirarte, Mexican American Artists, Austin, 1973, pp. 53-57.
  33. David Maciel y María Rosa García, «El México de afuera: políticas mexicanos de protección» en Revista mexicana de política exterior, 3:12 Julio-septiembre, 1986, pp. 1432.
  34. Quitarte, Mexican and Mexican American Artists, p. 68.
  35. Elizabeth C. Ramírez, Footlights Across the Border, Nueva York, 1980, pp. 128-129.
  36. José M. Sánchez García, «Teatros que en EUA, exhiben material extranjero» en Cinema Repórter, edición especial, México, enero de 1940, pp. 94, 95,100.
  37. David R. Maciel, «El auge del cine mexicano en Estados Unidos», inédito 1994.
  38. Entrevista con José Ruiz, El Paso, Texas, junio 14 de 1993. Véase también Alex Saragoza, “Mexican Cinema m the United States, 1940-1952» en Mario T. García et al., History Culture and Society, Ypsilanti, 1983, pp. 107-125.
  39. Entrevista con Gilberto Martínez Solares, ciudad de México, junio 12,1994.
  40. David P. Maciel, El bandolero el pocho y la raza: imágenes cinematográficas del chicano, México, 1994.