Recobrando la presencia. Fotografía indigenista mexicana en la Exposición Histórico-Americana de 1892
Published 2023-11-29
Keywords
- Etnografía,
- Fotografía
Copyright (c) 1998 Instituto Nacional de Antropología e Historia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
In 1892, Madrid's Historic-American Exposition celebrated 400 years ofencounters between Europe and America. An entire salón with hundreds of photographs ofMexican Indians exhibited our diversity. This register made possible the participation ofphotographers and academics, uniting different visions of ethnic representation. The recovery of this display ilhistrates the mensure of change between «them» and «us», as well as a reflection on the anthropological and ethnographic practices of the Porfiriato.
Downloads
References
- Luna Córnea, número 13, septiembre-diciembre de 1997, pp. 24-31.
- Catálogo de los objetos que presenta la república de México en la Exposición Histórico-Americana de Madrid de 1892, tomo I (incluye los volúmenes I y II), Madrid, Est. Tip. «Sucesores de Rivadeneyra» Impresores de la Real Casa, 1892, volumen II, p. 261.
- Melisa Banta y Curtís M. Hinsley, From Site to Sight. Anthropology, Photography, and the Power oflmagery Peabody Museum Press, Cambridge Massachusetts, 1986, p. 61.
- Blanca Estela Suárez Cortés, «Las interpretaciones positivas del pasado y el presente (1880-1910)», p. 49, en La Antropología en México, Panorama Histórico. 2. Los Hechos y los Dichos (1880-1986), Carlos García Mora, coordinador, INAH, México, 1987.
- Monitor Republicano, «La Exposición Histórico-Americana de Madrid», sábado 8 de julio de 1893, pp. 1-2.
- Jesús Galindo y Villa, Las ruinas de Cenipoala y del templo del Tajín (estado de Veracruz), México 1912, p. XCVil, nota 1.
- William C. Darrah, Cortes de Visite in Nineteenth Centurij Photography, VI. C. Darrah, Publisher, Gettysburg, Pennsylvania, 1981, especialmente el capítulo seis: «Native Peoples of the World», pp. 60-73.
- Cruces y Campa. ¡Las once y todo sereno!: tipos mexicanos, siglo XIX, texto y selección de Cristina Barros y Marco Buenrostro, CNCA-Lotería Nacional-FCE, México, 1994.
- Paulo César de Azevedo e Mauricio Lissovsky (editores), Escravos Brasileiros do Sécula XIX na Fotografía de Cristiano Jr„ Sao Paulo, Ex-libris, 1988, y Keith Me Elroy Early Peruvian Photography. A Critica! Case Study, UMI Research Press, Michigan, 1985.
- Zoques, Zendales», «Mames», «Pocomames» y «Nahuas» todos ellos de Chiapas. Catálogo..., volumen II, pp. 338-339 y 342-346.