Sabiduría, identidad y resistencia: el simbolismo del jaguar entre las tierras altas y baja de la cultura maya
Published 2024-01-26
Keywords
- Procesos simbólicos,
- Clasificación,
- Identidad,
- Relaciones interétnicas,
- Nahualismo
- Jaguar,
- Signifación,
- Sentido ...More
Copyright (c) 2006 Instituto Nacional de Antropología e Historia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
From a theory about the identity and the social Systems of Maya classifications, interests us to propose a perspective that allows making relations from the interethnic symbolism of the jaguar to the nature and culture that surrounds it. These visions allow us to understand certain structural logic in the unit and the ethnic difference that is given among the high lands and lower lands of the Maya. By the search of the analysis of the historie evidence, certain interethnic literature and oral traditions, besides another contextual evidence, it can be possible to see that the political power in own hands valúes an interpretation in which the jaguar is creator and wise. But, when the political power has been clearly in the hands of the other (by a interethnic and selfinterpretation), the jaguar is seen like a foolish and mere destructive animal. A practical plan of symbolic relations results thus in interethnic ideas and valúes that besides certain submission enable an act of interethnic resistance that can be so unpredictable just as real Ufe is. That is to say, that we are befare a complementary structure of othernesses and identities in movement, in historie changes.
Downloads
References
- Aguirre Beltrán, Gonzalo. 1987 Medicina y magia, México, INI.
- Alcántar, Alfredo. s/f "El nahualismo y las transformaciones del ser", en El nahualismo en México, Xalapa, Veracruz, Universidad Veracruzana.
- Aramoni Calderón, Dolores. 1992 Los refugios de lo sagrado, México, CONACULTA.
- Aviña Cerecer, Gustavo. 1999 "El complejo místico maya como mecanismo simbólico y cognitivo", en Ludus Vitalis, vol. ni, núm. 4, México, Anthropos-UAM-ILT. 2000a"Antropología, identificación e identidad cultural", en Pérez-Taylor (eds.), Antropología Aprender-comprender, México, CECSA. 2000b"La fuerza del rayo dentro del proceso cósmico de los mayas de Mesoamérica y el México contemporáneo", en Estudios de Cultura Maya xxi, México, Centro de Estudios Mayas, Instituto de Investigaciones Filosóficas-UNAM.
- Augé, Marc. 1995 Apuntes del curso "Antropología Simbólica" impartido en la Escuela Nacional de Antropología e Historia, México.
- Barrera Vasquéz Alfredo (coord.). 1980 Diccionario Maya Cordemex, México, Miguel Ángel Porrúa.
- Berman, Morris. 1993 Cuerpo y espíritu, Santiago de Chile, Cuatro vientos.
- Bourdieu, Fierre. 1999 El sentido Práctico, México, Taurus.
- Bruce, Robert. 1975 Lacandon dream symbolism, Ediciones Euroamericanas Klause Theile, Internet.
- Dary, Claudia. 1997 El derecho internacional humanitario y el orden jurídico maya, Guatemala, CICR, FLACSO.
- De la Garza, Mercedes. 1987 "Jaguar y nahual en el mundo maya", en Studia Humanitatis: Homenaje a Rubén Bonifaz Ñuño, México, Facultad de Filosofía y Letras-UNAM. 1990 Sueño y alucinación en el mundo maya y náhuatl, México, Centro de Estudios Mayas-UNAM.
- Descola, Philippe y Gísli Pálsson (coords.). 2001 Naturaleza y sociedad, México, Siglo XXI.
- Dolmatoff, R. Gerardo. 1978 El chamán y el jaguar, México, Siglo XXI.
- Eliade, Mircea. 1989 El chamanismo y las técnicas arcaicas del éxtasis, México, FCE.
- Erice, Ana. 1986"Reconsideraciones de las creencias mayas en tomo al nahualismo", en Estudios de cultura maya xvi, México, Instituto de Investigaciones Filosóficas-UNAM.
- Freud, Sigmud. 1986 Tótem y tabú, México, FCE.
- García Escobar, Carlos. 2001 La hora, Diario de Guatemala de la Asunción, semana 3 al 9 de noviembre, internet.
- Girón Guzman, Pedro y Jacinto Méndez Méndez. 1994 Cuentos y relatos indígenas número 4, UNAM-CIMECA, Gobierno del Estado de Chiapas, Instituto Chiapaneco de Cultura.
- Guiteras Holmes, Calixta. 1965Los peligros del alma. Visión del mundo de un tzotzil, México, FCE.
- Harris, Marvin. 1979 El desarrollo de la teoría antropológica: historia de la teoría de la cultura, México, Siglo XXI.
- Heidegger, Martin. 1987 El ser y el tiempo, México, FCE.
- Hermitte, M. E. 1970 Poder sobrenatural y control social, México, INI.
- Jung, Cari Gustav. 1984 El hombre y sus símbolos, Madrid, Caralt.
- Knab Tim, Wind, Smoke. s/f. Divination and duality: aspects ofTezcatlipca, México, Sobretiro de la biblioteca Juan Comas del Instituto de Investigaciones Antropológicas-UNAM, clave: Arq5BBD3.
- Kosik, Karel. 1982 Dialéctica de lo concreto, México, Grijalbo.
- Lacan, Jaques. 1995 Escritos i y n, México, Siglo XXI.
- Leach, Edmund. 1977 Comunicación y cultura, España, Siglo XXI.
- Lévi-Strauss, Claude. 1984 El pensamiento salvaje, México, FCE. 1986 El totemismo en la actualidad, México, FCE.
- López Austin, Alfredo. 1989 1989 Cuerpo humano e ideología, tomo I y II, México, Instituto de Investigaciones Históricas-UNAM. 1990 Los mitos del tlacuache, México, Alianza.
- Lyotard, Jean François. 1990 La posmodernidad explicada para los niños, México, Gedisa.
- Maturana, R. H. 1997 La realidad, ¿objetiva o construida?, Barcelona, Antropos-U. Iberoamericana-ITESO.
- Maturana R. H. y Francisco Javier Várela. 2000 El árbol del conocimiento; las bases biológicas del conocimiento, España, Debate.
- Morales López, Manuel. 1994 Cuentos y relatos indígenas 2-3, Gobierno del estado de Chiapas, Instituto Chiapaneco de Cultura, UNAM.
- Morin, Edgar. 1996 Introducción al pensamiento complejo, México, Gedisa.
- Naranjo, Antonio. s/f "Balamob alteridad sobrenatural", Segundo Congreso Internacional de Mayistas, México, Instituto de Investigaciones Filosóficas-UNAM.
- Piaget, Jean. 1991 Biología y conocimiento, México, Siglo XXI.
- Rabinal, Achí. 1862 Translated into English by Claire Stracke; translated from Rabinal-Achí, ou le drame-ballet du tun, Appendix to Grammaire de la langue Quichée Brasseur, París.
- Redfield, Robert y Alfonso Villa Rojas. 1993 Chan Kom: A Maya village, Washington, Carnegie Institution.
- Sahagún, Bemardino de. 1985 Historia general de las cosas de Nueva España, México, Miguel Ángel Porrúa.
- Sánchez Gómez, Francisco. 1997 Cuentos y relatos indígenas 6, Gobierno del Estado de Chiapas, UNAM-CIHMECH.
- Sánchez Meneses, Juan. 1998 Cuentos y relatos indígenas 7, Chiapas, UNAM-CIHMECH, UNACH.
- Sharon, Douglas. 1988 El chamán de los cuatro vientos, México, Siglo XXI.
- Taussig, Michael. 1993 El diablo y el fetichismo de la mercancía en Sudamérica, México, Nueva Imagen.
- Valverde, María del Carmen y Laura Sotelo. 1991 "Jaguar y Oxoloxochitl: iconografía de un emblema de poder", en Área de Arqueología, ciudad de Guatemala, Escuela de Historia, vol. 1, núm. 2, Universidad de San Carlos de Guatemala.
- Varela, Francisco Javier. 1992 De cuerpo presente, Barcelona, Gedisa. 2000 El árbol del conocimiento, las bases biológicas del conocimiento, Madrid, Debate.
- Villa Rojas, Alfonso. 1981 "Terapéutica tradicional y medicina moderna entre los mayas de Yucatán", en Anales de Antropología, vol. xxviii, México, Instituto de Investigaciones Antropológicas-UNAM. 1985 Estudios etnológicos de los mayas, México, Instituto de Investigaciones Antropológicas-UNAM. 1987 Los elegidos de Dios, México, INI.
- Villoro, Luis. 1994 "Sobre la identidad de los pueblos", en Olivé, León y Fernando Salmerón (eds.), La identidad personal y colectiva, Cuadernos, núm. 62, México, Instituto de Investigaciones Filosóficas-UNAM.
- Vogt Z., Evon. 1979 Ofrendas para los dioses, México, FCE.