Published 2015-06-19
Keywords
- documentation,
- contemporary art,
- archive file management,
- artistic practices
Copyright (c) 2015 Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
This paper poses a twofold problem concerning the documentation and archiving process of contemporary art practices. On one hand, this contribution stresses the importance of archiving practices for research and dissemination purposes and, on the other hand, it shows the challenges the archives are facing because of a lack of knowledge and protocol on their material aspects and due to the political implications caused by such shortcomings. This ESSAYcombines referential theories and interviews conducted with those agents (curators and conservators) in charge of the subject matter, all from the Museo Universitario de Arte Contemporáneo (MUAC, The University Museum of Contemporary Art), Universidad Autónoma de México (UNAM, The National Autonomous University of Mexico), Laboratorio Arte Alameda (LAA, The Alameda Art Laboratory) and the archive of the artistic duet Pinto mi Raya, all in México.
Downloads
References
- Acha, Juan (1984). “Por una nueva problemática artística en Latinoamérica”, en Juan Acha (ed.), Ensayos y ponencias latinoamericanistas, Caracas, Galería de Arte Nacional (gan), 224-238.
- Aedo, Tania (2014). Comunicación personal, entrevista realizada a la directora del LAA-INBA, México, registro sonoro, 6 de mayo.
- Arriola, Magalí y Peter Eleey (curadores) (2014). James Lee Byars. ó An Autobiography, México, Fundación Jumex Arte Contemporáneo/moma PS1.
- Bustamante, Maris (2012). "Árbol genealógico de las formas PIAS", documento electrónico disponible en [https://marismariamagdalena.wordpress.com/2012/09/04/arbol-genealogico-de-las-formaspias-2/], consultado en septiembre de 2014.
- Debord, Guy (1967). "La Société du spectacle", París, Buchet Chastel.
- Debroise, Olivier y Cuauhtémoc Medina (2006). "La era de la discrepancia. Arte y cultura visual en México 1968-1997", México, MUCA-UNAM.
- Derrida, Jacques (1997). "Mal de archivo. Una impresión freudiana", Madrid, Trotta.
- Derrida, Jacques (2002). “Huella y archivo, imagen y arte. Diálogo”, en Artes de lo visible (1979-2004), Ponte Caldelas, Ellago, 79-128.
- Gallardo, Paola (2014). Comunicación personal, entrevista realizada a la responsable del Departamento de Educación del LAA-INBA, México, registro sonoro, 6 de mayo.
- Genette, Gérard (1997). "La obra del arte I. Inmanencia y trascendencia", Barcelona, Lumen.
- Goldsmith, Kenneth (1996). UbuWeb, documento electrónico disponible en [http://www.ubu.com], consultada en septiembre de 2014.
- Gómez, Christian (2011). “El MUAC y la memoria activa”, Cultura UNAM, 23 de mayo de 2011, documento electrónico disponible en [http://www.cultura.unam.mx/index.html?tp=articulo&id=2611&ac=mostrar&Itemid=207&ct=322&titulo=el-muac-y-la-memoriaactiva], consultado en septiembre de 2014.
- Gordon, Rebecca (2013). “Material significance in contemporary art”, Art Matters. International Journal for Technical Art History, 5: 1-10.
- Henaro, Sol (2011). "No Grupo. Un zangoloteo al corsé artístico, catálogo de exposición", México, MAM-INBA.
- Hernández, Claudio (2005). “Conservación del acervo documental del Laboratorio Arte Alameda”, tesis de licenciatura en restauración de bienes muebles, México, ENCRym-INAH.
- Hernández, Claudio (2014). Comunicación personal, entrevista realizada al responsable del Departamento de Restauración del MUAC-UNAM, México, entrevista realizada en el MUAC, registro sonoro, 5 de mayo.
- Jasso, Karla y Daniel Garza-Usabiaga (2010). (Ready) media. "Hacia una arqueología de los medios y la invención en México", México, LAA-Centro de Documentación Príamo Lozada/INBA-Conaculta.
- Krauss, Rosalind E. (19969). “La escultura en el campo expandido”, en Rosalind Krauss (ed.) La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos, Madrid, Alianza, 59-74.
- Mayer, Mónica (2006). "Escandalario. Los artistas y la distribución del arte", México, Fundación BBVA-Bancomer, ExTeresa/Fonca, Pinto mi Raya.
- Mayer, Mónica (2014). Comunicación personal, entrevista realizada a la artista responsable, junto con Víctor Lerma, del proyecto Pinto mi Raya, México, registro sonoro, 7 de mayo.
- Morfín, Jo Ana (2009). “Documentar, ¿para qué?”, La Pala, Revista Virtual de Arte Contemporáneo, documento electrónico disponible en [http://www.la-pala.com/articulos/item/172-documentar], consultado en mayo de 2014.
- V2_lab (2003). "Capturing Unstable Media", documento electrónico disponible en [http://v2.nl/archive/works/capturing-unstablemedia], consultado en marzo de 2015.