Take root to flourish: Sikh communities in Madrid and Mexico City

Authors

  • Greta Alvarado Lugo El Colegio de San Luis, A. C.

Keywords:

Mexico, Madrid, migration, religion, Sikh, Sikh Dharma.

Abstract

The Sikh religion is native to northwestern India. However, due to various historical factors they have been a migrant community. This has encouraged a spread of Sikhism in new geographical and cultural spaces. The general objective of this article is to understand the social insertion mechanisms that have shaped Indian Sikhs settled in Madrid and Mexico City. Through fieldwork in Madrid, Mexico City and Punjab; semi-structured interviews and case studies, the motivations, migratory routes, as well as the divergences and convergences between both communities will be analyzed. We will see how each group has generated various strategies for integrating into the receiving culture. The Sikhs in Madrid are characterized by being a group made up of Indian migrants and their families, which is why they organize their celebrations internally. While in Mexico, Mexican converts or followers of Sikh Dharma coexist with Indian Sikhs. Both have been interested in making their religion known through events in public spaces or at the Indian Embassy, as a tactic of visibility and integration into the receiving society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Appadurai, Arjun, La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización, (Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica / Trilce, 2001), 19.

Capone, Stefania, y André Mary, “Las translógicas de una globalización religiosa a la inversa”, en En sentido contrario: transnacionalización de religiones africanas y latinoamericanas, Kali Argyriadis, Stefania Capone, Renée de la Torre, et al. coords. (Marseille: IRD Éditions, 2012), 10, 14.

Csordas, Thomas, “Modalities of transnational transcendence”, en Transnational transcendence: Essays on religion and globalization, de Thomas Csordas coord. (Berkeley: University of California Press, 2009), 1-130.

Fernández, Rosa, “Musulmanes en la Comunidad de Madrid 2022, por nacionalidad”, Statista, acceso el 11 de junio de 2023, https://es.statista.com/estadisticas/555386/musulmanes-en-la-comunidad-de-madrid-por-nacionalidad/.

“Guru Granth Sahib”, SikhNet, acceso el 9 de junio de 2023, https://www.sikhnet.com/Siri-Guru-Granth-Sahib.

“IslaMad Proyecto Innova – Docencia UCM”, Proyectos de Innivación, Universidad Complutense de Madrid, acceso el 10 de junio de 2023, https://www.ucm.es/islamad/#:~:text=Aproximadamente%20cien%20mil-%20de%20los,relación%20concreta%20con%20la%20religión.

Marcus, George E., “Etnografía en/del sistema mundo. El surgimiento de la etnografía multilocal”, Alteridades, núm. 22 (2001): 111-127, acceso el 28 de enero de 2023, https://www.redalyc.org/pdf/747/74702209.pdf.

Medina, Arely, Islam en Guadalajara. Identidad y relocalización (Zapopan: El Colegio de Jalisco, 2014).

Medina, Arely, Islam-latino. Identidades étnico-religiosas. Un estudio de caso sobre los mexicanos musulmanes en Estados Unidos (Zapopan: El Colegio de Jalisco / El Colegio de la Frontera Norte, 2019).

Portes, Alejandro, “Conclusion: Theoretical convergencies and empirical evidence in the study of immigrant transnationalism”, The International Migration Review, núm. 3 (2003), 874-892, acceso el 28 de enero de 2023, http://www.jstor.org/stable/30037760.

Salguero, Óscar, y Mar Griera, “Pluralismo religioso y políticas públicas locales el caso del islam bangladesí en Madrid”, Ilu. Revista de Ciencias de las Religiones, núm. 25 (2020): 114-120.

Santos, Sandra, “Los cuerpos sikhs: Un caso de corporalización y ostentación de la identidad religiosa”, Quaderns-e de l’ICA, núm. 14 (2019), 1-11, acceso el 28 de enero de 2023, https://raco.cat/index.php/QuadernseICA/article/view/148364; Sandra Santos, “La comunidad sikh en Barcelona. Una aproximación etnográfica: prácticas, negociación y transformaciones en el cuerpo y la corporalidad tras el proceso migratorio” (tesis doctoral, Departament d’Antropologia Cultural i Història d’Amèrica i d’Àfrica, Universitat de Barcelona, 2016), 20-361, acceso el 28 de enero de 2923, http://www.tesisenred.net/handle/10803/397676; Sandra Santos, “Etnografías multisituadas y multifocalizadas. Cuando es el ‘campo’ el que te lleva. Siguiendo a los sikhs y descubriendo a los g?ra sikhs”, Antropología Experimental, núm. 17 (2017), 19-34, acceso el 28 de enero de 2023, https://eprints.ucm.es/id/eprint/71504/.

Schenerock, Angélica, “Más allá de velos y peinados. Las reelaboraciones étnicas y genéricas de las chamulas musulmanas sufis en San Cristobal de Las Casas”, Liminar: Estudios Sociales y Humanísticos, num. 2 (2004): 75-94.

“Seven killed in Wisconsin Sikh temple shooting”, BBC News, 5 de agosto de 2012, acceso el 28 de enero de 2023, https://www.bbc.com/news/world-us-canada-19138754.

Singh Garha, Nachatter, y Andreu Domingo, “Migration, religion and identity: a generational perspective on Sikh immigration to Spain”, South Asian Diaspora, núm. 11 (2019) 33-50, acceso el 28 de enero de 2023, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19438192.2018.1464702.

Torre, René de la, “Itinerarios teórico-metodológicos de una etnografía transnacional”, Revista Cultura y Representaciones Sociales. Un Espacio para el Diálogo Transdisciplinario, núm. 24 (2018).

Published

2023-12-14