Nahuales of the Costa Chica Herds, Warriors and Healers
Keywords:
nahual, therapeutic, healers, Afro-descendants, Guerrero, Oaxaca.Abstract
This article addresses nahualismo and tonalismo among black people of the coasts of Guerrero and Oaxaca. In it, the action plans are exposed in the context of bush disease, the main manifestation of suffering in the nahualist tradition, in which the symptoms function as tools to narrate the journey of the animal in the bush within the armies of nahuales. Likewise, the role of the ritual specialist in these herds of animals is analyzed, who acts as warrior and captain, but also, as a sorcerer or healer, activities that define his constitutive ambivalence; in order to understand it, we adress its iniciation process, because through it he is given his spe- cial capabilities.
Downloads
References
AGUIRRE BELTRÁN, Gonzalo (1989) [1958], Cuijla, esbozo etnográfico de un pueblo negro, México, FCE (Antropología).
Bonhomme, Julien (2007), “Transmission et tradition initiatiques en Afrique centrale", Annales de la Fondation Fyssen, núm. 21, pp. 48-60.
_____(2006), “La feuille sur la langue. Pragmatique du secret initiatique", Cahiers Gabonais d'Anthropologie, núm. 17 (Anthropologie religieuse), pp. 1938-1953.
_____(2005a), "Voir ParDerriere. Sorcellerie, initiation et perception au Gabon", Social Anthropology, vol.13, núm. 3, pp. 259-273.
_____(2005b), Le Miroir et le Crane. BONHOMME, Julien (2007), “Transmission et tradition initiatiques en Parcours initiatique du Bwete Misoko (Gabon), París, Éditions CNRS- MSH (Collection Chemins de l’ethnologie).
DÍAZ PÉREZ, Ma. Cristina (2003), Queridato, matrifocalidad y crianza entre los afromestizos de la Costa Chica, México, CNCA/Unidad Regional Guerrero de Culturas Populares-PACMyC, pp. 77-78.
FOSTER, Georges M. (1944), "Nagualism in Mexico and Guatemala", Acta Americana, vol. 11, núms. 1 Y 2, PP. 85-103.
GABAYET, Natalia (2004), Des saints, des naguales et des morts. Nouvelles approximations a la pensée religieu- se des afrométis de la Costa Chica de Guerrero et d'Oaxaca, tesis, deaÉcole des Hautes Études en Sciences Sociales, París.
GREENBERG, James (1987), Religión y economía de los chatinos, México, INI (Antropología Social, 77).
GOOD, Catharine, y María Elisa VELÁZQUEZ (2012), "Prólogo", en S. W. MINTZ y R. PRICE, El origen de la cultura africano-americana. Una perspectiva antropológica, México, CIESAS/UAM/Universidad lberoamericana, pp. 19-34.
KAPLAN, Lucille N. (1956), "Tonal and Nagual in Coastal Oaxaca, México", Journal of American Folklore, Núm. 69, pp. 363-368.
LATOUR, Bruno (2014), “¿El cosmos de quién? ¿Qué cosmopolítica? Comentarios sobre los términos de paz de Ülrich Beck", Pléyade. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, núm. 14, julio-diciembre, pp. 43-59.
MARTÍNEZ GONZÁLEZ, Roberto (2010), "La animalidad compartida: el nahualismo a la luz del animismo", Revista Española de Antropología Americana, vol. 40, núm. 2, pp. 256-263.
MILLÁN, Saúl (2014), “Animales, ofrendas y sacrificios en dos pueblos indígenas de Mesoamérica", Dimensión Antropológica, vol. 62, pp. 7-24. SEVERI, CARLO (2007), Le principe de la chimére. Une anthropologie de la mémoire, París, Musée du Quai Branly.
_____(1996), La memoria ritual. Locura e imagen del blanco en una tradición chamánica amerindia, QUITO, ABYA-YALA.
STENGERS, Isabelle (2014), “La propuesta cosmopolítica", Pléyade. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, núm. 14, pp. 17-41.