No. 2 (2016): Conversaciones... con Jukka Jokilehto
Artículos

El valor del patrimonio arquitectónico. Más allá de Alois Riegl, con el permiso de Jokilehto

Albert Casals
ETSAB. Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)
Bio
José Luis González Moreno
ETSAB. Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)
Bio
Mariona Genís Vinyals
Bau. GREDITS. UVic Universitat Central de Catalunya (UCC)
Bio

Published 2017-05-26

Keywords

  • systemic method,
  • objective heritage values,
  • interdisciplinary work

How to Cite

El valor del patrimonio arquitectónico. Más allá de Alois Riegl, con el permiso de Jokilehto. (2017). Conversaciones con. , 2, 75-86. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/conversaciones/article/view/10889

Abstract

This article aims initially at establishing the specific characteristics of the concept of value in the restoration of heritage buildings, based on those defined long ago by Riegl, and those most recently presented by Jokilehto, and directed to the field of architecture, in which “the basic requirement [of a conservation architect] is to be capable of working in a team” (Jokilehto, 2007: 279). The main aim is to expose the approaches developed by the authors in order to face the difficulty of processes in which there must necessarily be various opinions by professionals with specific activities, such as historians, conservators, engineers and architects, who often have confronted valuation criteria. Those approaches are based on a method developed by the authors, and entitled Systemic Method for Architectural Conservation; it has been applied in specific Master programmes, designed for architects and other professionals, at the Universidad Politécnica de Cataluña, coupled with the results of empirical research. La formación de los arquitectos restauradores. Elaboración de un modelo didáctico (Genís-Vinyals, 2014), which was the results of a doctoral dissertation in that same University. Prior to the presentation of this method, it was considered necessary to specify the concrete character of the different concepts of value applied in architectural conservation, which were also developed based on the personal reflection of the authors and on the differences that separate them from the two above-quoted authors, who are nevertheless undeniable points of reference.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Bunge, Mario A. (2002) Crisis y reconstrucción de la filosofía, Gedisa, Buenos Aires.
  2. Carta de Atenas (1931) [http://ipce.mcu.es/pdfs/1931_Carta_Atenas], (consultado el 3 de noviembre de 2015).
  3. Carta de Venecia (1964)
  4. [http://ipce.mcu.es/pdfs/1964_Carta_Venecia.pdf], (consultado el 3 de noviembre de 2015).
  5. Dewey, John (2008) Teoría de la valoración, Ed. Siruela, Madrid.
  6. Genís Vinyals, Mariona (2014) La formación de los arquitectos restauradores. Elaboración de un modelo didáctico, Tesis
  7. Doctoral, Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Departamento de Construcciones Arquitectónicas, Universidad Politécnica
  8. de Cataluña, Barcelona. [http://hdl.handle.net/10803/283107],
  9. (consultado el 3 de noviembre de 2015).
  10. González Moreno-Navarro, Antoni (1999) La restauración objectiva. Mètode SCCM de restauració monumental, Diputació de
  11. Barcelona, Barcelona.
  12. González Moreno-Navarro, José Luis, Albert Casals y Alejandro Falcones (2008) Claves del construir arquitectónico, Gustavo
  13. Gili, Barcelona.
  14. Habermas, Jürgen (2010) Teoría de la acción comunicativa, Editorial Trotta, Madrid.
  15. Jokilehto, Jukka (2007) “An international perspective to conservation education”, Built environment, Volume 33, Number 3, pp. 275-286.
  16. Jokilehto, Jukka (2016) “Valores patrimoniales y valoración”, Conversaciones. Revista de conservación, Número 2, pp. 20-32.
  17. Kadluczka, Cristinelli y Zádor (2000) Carta de Cracovia. Principios para la restauración y conservación del patrimonio cultural,
  18. Trad. Javier Rivera Blanco y Salvador Pérez Arroyo[. http://ipce.mcu.es/pdfs/2000_Carta_Cracovia.pdf], (consultado el 3 de noviembre de 2015).
  19. Ortega y Gasset, José (2004) El tema de nuestro tiempo, Espasa, Madrid.
  20. Oxford English Dictionary (2010) Oxford University Press, Oxford.
  21. Panitz, Theodore and Patricia Panitz (1998) “Encouraging the use of collaborative learning in higher education”, In: J.J. Forest
  22. (ed.), Issues facing international education, Garland Publishing, Boston, pp. 1-31.
  23. Piaget, Jean. (1969) Psicología y pedagogía, Editorial Crítica,
  24. Barcelona.
  25. Real Academia Española (2016) “Valor”. [http://dle.rae.es/?id=bJeLxWG], (consultado el 3 de noviembre de 2015).
  26. Riegl, Alois (1999) [1903] El culto moderno a los monumentos. Caracteres y origen. Trad. Ana Pérez López, Visor, Madrid.