The (slave) ship in image, word and action. Notes on considering the memories of the African diaspora in Latin America
Published 2019-04-15
Keywords
- Anthropology, interdisciplinary, memories, Afro-descendence, Rugendas.
How to Cite
Abstract
This paper examines how the experience of slavery and its memorial dimension is constructed among the Afro-descendant diaspora through the symbol of the slave ship. In particular, two previous papers are analyzed: that of a German traveler and 19th Century artist in Brazil (through his vision embodied in a lithograph entitled “The slave market”), the other regarding the Afro-descendants located along the Costa Chica of Mexico (through their narratives
that seek to identify their origins). Based on anthropological research work carried out in these communities, and through the analysis of a pictorial piece by Johann Moritz Rugendas –from 19th Century Brazil– we wish to highlight the emblematic role of the symbol of the ship in the memorial stories regarding their origins, and how the said image expresses the particular sense of identity among Afro-descendant communities in Latin America. The ship (whether ‘slave’ or not) seems to establish a powerful form of identification and, thus, appears as a form of transnational memorial.
Downloads
References
- Agudelo, Carlos, Capucine Boidin y Livio Sansone (coords.)
- Autour de l’Atlantique Noir, une polyphonie de perspectives. Institut des Hautes Études en Amérique Latine. París.
- Aguirre Beltrán, Gonzalo
- Cuijla. Esbozo etnográfico de un pueblo negro. Fondo de Cultura Económica. México.
- Antón Sánchez, Jhon
- El proceso organizativo afroecuatoriano 1979-2009. flacso. Quito.
- Ballesteros Páez, María Dolores
- Los “otros” mexicanos. Las representaciones visuales de la población de origen africano de México en la pintura costumbrista europea, en Representaciones y prácticas sociales. Visiones desde la historia moderna y contemporánea, Rodrigo Laguarda (coord.). Cuadernos de Trabajo de Posgrado. Instituto Mora. México: 11-54.
- Bastide, Roger
- Mémoire collective et sociologie de bricolage. L’Année sociologique, 21: 65-108.
- Belting, Hans
- Antropología de la imagen. Katz Editores. Buenos Aires.
- Bonhomme, Julien
- Les tribulations de l’esprit blanc (et de ses marchandises). Cahiers d’études africaines (183). <http://etudesafricaines.revues.org/6012>. Consultado el
- de mayo de 2014.
- Burke, Peter
- Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Bolsillo. Barcelona.
- Equiano, Olaudah
- Ma véridique histoire: Africain, esclave en Amérique, homme libre. Mercure. París.
- Gilroy, Paul
- L’Atlantique Noire: Modernité et double conscience. Éditions Amsterdam. París.
- Glissant, Edouard
- Poétique de la relation. Gallimard. París.
- Gutiérrez Avila, Miguel Ángel
- La conjura de los negros: cuentos de la tradición oral afromestiza de la Costa Chica de Guerrero y Oaxaca. Universidad Autónoma de Guerrero, Instituto de Investigación Científica.
- Hall, Stuart
- Identités et cultures. Politiques des Cultural Studies. Éditions Amsterdam. París.
- Hernández Serrano, Frederico
- Juan Moritz Rugendas y su colección de pinturas costumbristas. Anales del Instituto Nacional de Antropología e Historia: 463-472.
- Hochschild, Adam
- Les fantômes du roi Léopold II: un holocauste oublié. Belfond. París.
- Mailhe, Alejandra
- Les limites du visible: réflexions sur la représentation picturale de l’esclavage dans l’oeuvre de Rugendas et de Debret. Conserveries mémorielles 3. Consultado el 10 de enero de 2013.
- Merlet, Annie
- Légendes et histoire des Myéné de l’Ogooué. Libreville, Sépia. ccf y París.
- Motta Sánchez, Jesús Arturo
- Población negra y sus orígenes en el estado de Oaxaca. Siglos XVI y XVII, en Pautas de convivencia étnica en la América Latina colonial (indios, negros, pardos y esclavos), Juan Manuel de la Serna (coord.). UNAM/Universidad de Guanajuato. México: 187-246.
- Paranhos Da Silva, Mauricio
- Jean Maurice Rugendas (1802-1858) et le Brésil. Bulletin de la Société Suisse des Américanistes, 17: 6-10.
- Porras Gallardo, Viviana
- Rugendas, artista viajero y su aporte a la construcción de la representación indígena. Tiempo Histórico, 4: 67-86.
- Rediker, Markus
- A bord du négrier. Une histoire atlantique de la traite. Seuil. París.
- Saillant, Francine
- Le navire négrier. Refiguration identitaire et esclavage au Brésil. Ethnologies, 31 (2): 69-97.
- Savoia, Rafael
- El Negro Alonso de Illescas y sus descendientes (1553-1837, en El Negro en la historia del Ecuador y del sur de Colombia, Rafael Savoira (coord.). Centro Cultural Afroecuatoriano. Quito: 29-62.