Dossier
Published 2023-01-18 — Updated on 2023-04-23
Versions
- 2023-04-23 (2)
- 2023-01-18 (1)
Keywords
- Media identities, Mass media, social networks social, Mesoamerica, Anahuac
How to Cite
Mediations on the prehispanic past of Mexico. (2023). Cuicuilco Revista De Ciencias Antropológicas, 29(85), 165-188. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/18989 (Original work published 2023)
Abstract
This paper is a reflection on the relationship between the mass media and the prehispanic past of Mexico. The official discourse (archaeological, institutional) around the past has been called into question with the transition from classical media (print, film and TV) to digital media. In contemporary worlds, the established imaginary about Mesoamerica is seen resignified and confronted with other imaginaries associated with New Age groups that promote the resurgence of the Anahuac culture.
Downloads
Download data is not yet available.
References
- Alonso, Jorge. (2020). El posicionamiento sobre lo Tolteca en los mundos contemporáneos. Comunicación e imaginarios de la sala “Los Toltecas y el Epiclásico” del Museo Nacional de Antropología, tesis de maestría en Ciencias Antropológicas, ENAH. México.
- Anderson, Benedict. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo, Eduardo L. Suárez (trad.). Fondo de Cultura Económica. México.
- Appadurai, Arjún. (2001). La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Fondo de Cultura Económica y Ediciones Trilce. Buenos Aires.
- Augé, Marc. (1994). Hacia una antropología de los mundos contemporáneos, Alberto L. Bixio (trad.). Gedisa. Barcelona.
- (1999) De lo imaginario a lo “ficcional total”. Maguaré. Revista del Departamento de Antropología, 14: 5-18. <https://revistas.unal.edu.co/index.php/maguare/article/view/11133>. Consultado el 7 de julio del 2022.
- (2017) La antropología de los mundos contemporáneos. INAH, ENAH. México.
- Bernal, Ignacio. (1979). Historia de la arqueología en México. Porrúa. México.
- Bernays, Edward. (2018). Propaganda editorial melusina, Albert Fuentes (trad.). Editorial Melusina.
- Bourdieu, Pierre. (1999). Una revolución conservadora en la edición, en Intelectuales, política y poder. Eudeba. Buenos Aires.
- Campechano Moreno, Lizette. (2012). El retorno virtual de Quetzalcóatl: una netnografía de la mexicanidad y neomexicanidad. Cuicuilco, 19 (55): 171-194.
- Carniel Bugs, Richard y Santiago Tejedor. (2020). Diccionario básico de estrategía digital y posicionamiento de contenidos. Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona.
- Castoriadis, Cornelius. (1975). La institucion imaginaria de la sociedad, Antoni Vicens y Marco-Aurelio Galmarini (trads.). Tusquets Editores. México.
- Debray, Regis. (2001). Introducción a la mediología. Núria Pujol I Valls (trad.). Ediciones Paidós Ibérica. Barcelona.
- De Colsa, Marcos. (2013). Redes y consumidores. Una perspectiva socioantropológica. unam. México.
- De la Peña, Francisco. (2002). Los hijos del sexto Sol: un estudio etnopsicoanálitico del movimiento de la mexicanidad. INAH. México.
- (2012) Profecías de la mexicanidad: entre el milenarismo nacionalista y la New Age. Cuicuilco, 19 (55): 127-143.
- (2014) Imaginarios fílmicos, cultura y subjetividad. Por un análisis antropológico del cine. Ediciones Navarra. México.
- (2020) Mundos mediáticos y antropología del presente. De la cultura televisual a la cultura digital. Ediciones Navarra. México.
- De la Torre Castellanos, Renée y Cristina Gutiérrez Zúñiga. (2011). La neomexicanidad y los circuitos New Age: ¿Un hibridismo sin fronteras o
- múltiples estrategias de síntesis espiritual? Archives de Sciences Sociales des Religions, 56 (153): 183–206. <https://doi.org/10.4000/assr.22819>. Consultado el 7 de julio del 2022.
- (2016) Genealogías de la Nueva Era en México. Revista de Estudos da Religião (rever), 16 (2): 55-91. <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5634869>. Consultado el 7 de julio del 2022.
- De León y Gama, Antonio. (1990) Descripción histórica y cronológica de las dos piedras. INAH. México.
- Dijck, José van. (2016). La cultura de la conectividad. Una crítica de las redes sociales. Siglo XXI Editores. Buenos Aires.
- Duque Daza, Javier. (2001). Comunidades de sentido, interacciones y movimientos sociales. Papel Político, 13: 7-38.
- Eco, Umberto. (1984). Apocalípticos e integrados, Andrés Boglar (trad.). Editorial Lumen. Barcelona.
- Fernández Valiñas, Ricardo. (2001). Segmentación de mercados. Thomson Learning. México.
- Ferraris, Maurizio. (2005). ¿Dónde estás? Ontología del teléfono móvil. Marbot Ediciones. Barcelona.
- García Canclini, Nestor. (2007). Lectores, espectadores e internautas. Gedisa. Barcelona.
- (2008) La globalización imaginada. Paidós. Buenos Aires.
- García Alonso, María. (2014). Los territorios de los otros: Memoria y heterotopía. Cuicuilco, 21 (61): 333-352.
- Geismar, Haidy. (2012). Museum+Digital=?, en Digital anthropology, Heather A. Horst y Daniel Miller (eds.). Bloomsbury Publishing Plc. Londres: 266-287.
- Hanneman, Robert. (2001). Introducción a los métodos del análisis de redes sociales. Universidad de California. California.
- Hannerz, Ulf. (1998). Conexiones transnacionales: Cultura, gente, lugares. Cátedra. Madrid.
- Hernández, Miguel. (2005). Entre las emergencias espirituales en una época axial y la mercantilización contemporánea de los bienes de sanación. Desacatos, 18: 15-28.
- Ibarra Montes de Ocas, Ana Perla. (2017). La mirada de Charnay sobre México, en la obra: las antiguas ciudades del nuevo mundo, viajes por México y la América central (1857-1882). Benemérita Universidad Autonóma de Puebla. Puebla.
- Jacks, Nilda. (1993). Audiencia nativa: cultura regional en tiempos de globalización. Estudios sobre las culturas contemporáneas, II (3): 25-40.
- Kirchhoff, Paul. (1960). Mesoamérica: sus límites geográficos, composición étnica y caracteres culturales. ENAH. México.
- Kotler, Philip y Gary Armstrong. (2003). Fundamentos de marketing. Pearson. Mexico.
- Margolín, Víctor. (2004). Viva México. La expresión de la identidad gráfica latina en Chicago. Encuadre. Revista de la enseñanza del diseño gráfico, 2 (5): 38-49. <https://docplayer.es/12860163-Mexico-viva-la-expresion-de-la-identidad-grafica-latina-en-chicago-victor-margolin-universidad-de-illinois-chicago.html>. Consultado el 7 de julio del 2022.
- Martín-Barbero, Jesús
- De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili. México.
- Márquez, Israel. (2015). Una genealogía de la pantalla. Del cine al telefóno móvil. Anagrama. Barcelona.
- McLuhan, Marshall Herbert. (1996). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Ed. Paidos Ibérica S.A. Barcelona.
- Orozco Gómez, Guillermo. (1996). Televisión y audiencias. Un enfoque cualitativo. Ediciones de la Torre, Universidad Iberoamericana. Madrid.
- Pérez Castellanos, Leticia. (2016). Estudios de públicos. Definición, áreas de aplicación y escalas. Publicaciones Digitales Encrym. 1 Públicos y museos: ¿Qué hemos aprendido?, octubre: 20-45. <https://revistas.inah.gob.mx/index.php/digitales/article/view/9117>. Consultado el 7 de julio del 2022.
- Pink, Sarah, Heather Horst, Larissa Hjorth et al. (2019). Etnografía digital. Principios y práctica. Ediciones Morata S. L. Madrid.
- Repoll, Jerónimo. (2010). Arqueología de los estudios culturales de audiencia. Univesidad Autonóma de la Ciudad de México. México.
- Santana, Agustín. (2006). Antropología y turismo. ¿Nuevas hordas, viejas culturas? Ariel. Barcelona.
- Sartori, Giovanni. (1998). Homo Videns. La sociedad teledirigida, Ana Díaz Soler (trad.). Taurus. Madrid.
- Trindade, Eneus y José Da Silva Ribeiro. (2009). Antropología, comunicación e imágenes: alternativas para pensar la publicidad y el consumo en la contemporaneidad. Pensar la publicidad, 3 (1): 203-218.
- Vega Duarte, Francisco y María José Grego. (2016). Turismo new age: exploración teórico-empírica de un concepto en discusión.
- Gestión Turística, 26: 21-35. <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=223353238003>. Consultado el 7 de julio del 2022 [pdf].