Dossier
Published 2023-11-27
Keywords
- Educación,
- Pedagogía
Copyright (c) 1998 Instituto Nacional de Antropología e Historia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
How to Cite
El juego como instrumento para la imposición de un proyecto educativo. (2023). Cuicuilco Revista De Ciencias Antropológicas, 5(12), 145-158. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/20265
Abstract
Several scientists have stated that playing is an important activityfor child development. Following this argument, institutionalizcd preschool education is defined as a pedagogical space in which learning is prometed through playing. But while specialists talkabout spontaneous playing, in some public kindergardens, playing is used as an instrument for Imposing a cultural and educational project.
Downloads
Download data is not yet available.
References
- Clifford Geertz, La interpretación de las culturas, Gedisa, México, 1987, p. 26.
- Anthony Giddens, Las nuevas reglas del método sociología), Amorrortu, Buenos Aires, 1987, pp. 111-114.
- Nancy Villanueva, Institución, discurso y práctica docente en la educación preescolar. Análisis de la vida cotidiana de un jardín de niños, tesis de maestría, ENAH, 1991.
- Anthony Giddens, Sociología, Alianza Universidad, Madrid 1991, p. 99.
- George H. Mead, Espíritu, persona y sociedad, Paidós, México, 1990.
- Judith Hansen Friedman, Sociocultural perspectives on Human Learning. Foundations of educational anthropology, Waveland Press, Illinois, EUA, 1990, p. 11.
- Daniil B. Elkonin, Psicología del juego, Visor, Madrid, 1980, pp. 131-132.
- María Jesús Úriz Pemán, Personalidad, socialización y comunicación, Prodhufi Madrid 1993.
- Margaret Mead, Educación y cultura en Nueva Guinea, Paidós, Barcelona 1985 o 13.
- Jean Piaget, La formación del símbolo el niño, Fondo de Cultura Económica, México 1961.
- Villanueva, «La practica docente en la educación preescolar ¿Autonomía o control?» en, Nueva Antropología, volumen XIII, número 44, pp. 103-117, México 1993.
- Anna Freud, Psicoanálisis y educación del niño, Paidós, Barcelona, 1992, pp. 81-85.