Sentires, pesares y emociones de los alumnos residentes de casas estudiantiles en Creel, Bocoyna, ante la Nueva Modalidad Educativa causada por el COVID-19
Published 2025-01-21
Keywords
- COVID-19,
- Educación,
- Creel-Sierra Tarahumara,
- Casas estudiantiles
Copyright (c) 2025 Instituto Nacional de Antropología e Historia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
The covid-19 health emergency that emerged at the end of 2019 had serious consequences on health, the economy, public policies, and the education sector, which was particularly affected. The preventive closure of schools promoted new educational modalities but also triggered problems such as stress, anxiety, and depression. At the same time, Indigenous youth in the process of becoming independent faced psychosocial and emotional challenges, such as uprooting, frustration, isolation, and devaluation, which worsened their situation. These circumstances generated emotions such as fear, sleep problems, and stress, which affected students and society in general, further complicating the educational situation in a context of uncertainty and social isolation.
Downloads
References
- Anderete Schwal, Mario. (2021). Las desigualdades educativas durante la pandemia en la educación primaria de Argentina. Revista Andina de Educación. 4(1), 5-10. https://doi.org/10.32719/26312 816.2021.4.1.1
- Casassus, J. (2009). La educación del ser emocional. Editorial Cuarto Propio.
- Cerezo, P. (2016). La Generación Z y la información. Revista de Estudios de Juventud. 114 (pp. 95-109).
- Díaz-Barriga, A. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 19-29). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
- Escudero González, M., Trujillo, J., y Hernández, G. (2018). Barrera tangible en el desarrollo educativo rarámuri. Una mirada a la historia de los jesuitas XVII-XVIII. Revista Boletín Red Iberoamericana de Pedagogía REDIPE. 7(12), 220-227. https://revista.redipe. org/index.php/1/article/view/662/612
- Esteves, A. et al. (2021). Experiencias emocionales de los niños indí- genas durante la hospitalización. Un abordaje cualitativo de las brechas culturales. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 12(3), 206-216.
- Esteves, A., Incacutipa, D., Incacutipa, C., y Aparicio, V. (2021). Experiencias emocionales de los niños indígenas durante la hospitalización. Un abordaje cualitativo de las brechas culturales. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 12(3), 206-216.
- Fernández Poncela, Anna María. (2021). 2020: Estudiantes, emociones, salud mental y pandemia. Revista Andina de Educación. 4(1). 23-29. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.3
- García Hernández, Carlos Eduardo. (2021). Educación, pandemia y TikTok. Ra Rio Guendaruyubi. 4(11), 14-24. http://www.uabjo. mx/media/1/2021/02/RaRio_11.pdf
- González Jaimes, N., Tejeda Alcántara, A., Espinosa Méndez, C., y Ontiveros, Z. (2020). Impacto psicológico en estudiantes universitarios mexicanos por confinamiento durante la pandemia por covid-19. Revista Scielo Preprints. 1-18. https://preprints.scielo. org/index.php/scielo/preprint/view/756/1024
- Hernández Aragón, Magaly. (2021). Ser docente, ser estudiante en tiempos de contingencia sanitaria. Ra Rio Guendaruyubi. 4(11), 6-13. http://www.uabjo.mx/media/1/2021/02/RaRio_11.pdf
- Livia, J., Aguirre, M., y Rondoy, D. (2021). Impacto psicológico del aislamiento social en estudiantes de una universidad pública de Lima. Propósitos y Representaciones, 9(2), 768. http://dx.doi. org/10.20511/pyr2021.v9n2.768
- Madrigal Luna, J., Carrera Hernández, C., y Vergara, M. (2018). El ejercicio de la práctica educativa en la Sierra Tarahumara. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH. 9(16), 99-118. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=521654339006
- Marquina Medina, R., y Jaramillo Valverde, L. (2021). El covid-19: Cuarentena y su impacto psicológico en la población. Revista Scielo Preprints. 1-13. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.452
- Maturana R., Humberto. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. Ediciones Dolmen.
- Organización Mundial de la Salud (OMS) [WHO]. (2002). Prevención y control de la fiebre dengue y la fiebre hemorrágica dengue. 55ª Asamblea Mundial de la Salud. Recuperado de: https://iris.who. int/bitstream/handle/10665/81996/swha5517.pdf?sequence=1
- Organización Mundial de la Salud (OMS) [WHO]. (2021a). Estrategia global de comunicación de riesgos y participación de la comunidad para la COVID-19. Recuperado de: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/341326/WHO-2019-nCoV-RCCE-2020.3- spa.pdf?sequence=1
- Organización Mundial de la Salud (OMS) [WHO]. (2021b). Necesidades de rehabilitación de las personas que se recuperan de COVID-19. Recuperado de: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/354396/WHO-2019-nCoV-Sci-Brief-Rehabilitation- 2021.1-spa.pdf?sequence=1
- Organización Mundial de la Salud (OMS) [WHO]. (2022). Estrategias de la organización mundial de la salud (2022-2026) para el plan de acción nacional de seguridad sanitaria [World Health Organization strategy (2022-2026) for National Action Plan for Health Security]. Recuperado de: https://iris.who.int/bitstream/handle/1 0665/366161/9789240062542-spa.pdf?sequence=1
- Pintado Cortina, Ana Paula. (2021). La educación indígena en la Sierra Tarahumara como un asunto de muerte: obstáculos y retos ante una sociedad discriminatoria y desigual. Revista Académica de Investigación. 2(2), 8-29. https://doi.org/10.22201/fesa.figuras.2021.2.2.142
- Rodríguez, Z. (2022). Emociones y juventud en México. Reseña. (85), 221-230.
- Smith, Marc. (2019). Las emociones de los estudiantes y su impacto en el aprendizaje. Aulas emocionalmente positivas. Narcea, S.A de Ediciones. Madrid. https://books.google.com.mx/ books?hl=es&lr=&id=LPikDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT4&dq=Smith,+M.+(2019).+Las+emociones+de+los+estudiantes+y+- su+impacto+en+el+aprendizaje.+Madrid:+Narcea.&ots=-tTE4_ ro6e&sig=iO8xsWuh7qquYly8I7OKPaOPFe8&redir_esc=y#- v=onepage&q&f=false