Número 9, enero-junio, 2014
Reseña de Exposición

Restoration’s function in mass culture: a critique to Luz Renaciente. Imágenes Restauradas (Light reborn. Restored images)

Elsa Arroyo Lemus
Instituto de Investigaciones Estéticas (IIEs) Laboratorio de Diagnóstico de Obras de Arte (LDOA) de la Facultad de Filosofía y Letras FFyL-Universidad Nacional Autónoma de México UNAM
Bio

Published 2014-12-05

Keywords

  • restauración,
  • arte virreinal,
  • difusión

How to Cite

Restoration’s function in mass culture: a critique to Luz Renaciente. Imágenes Restauradas (Light reborn. Restored images). (2014). Intervención, Revista Internacional De Conservación, Restauración Y Museología, 9, 94-97. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/intervencion/article/view/313

Abstract

This is a review of Luz Renaciente. Imágenes Restauradas (Light reborn. Restored images), a museum exhibition presented in the Antiguo Colegio de San Ildefonso from May to September, 2013. The critique discusses issues both about the dissemination of conservation-restoration of works of art from the Viceregal period as well as regarding the processes involved in restoring easel paintings, in order to emphasize the analysis of the disciplinary notion of restoration that was implicit in the exhibition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Antiguo Colegio de San Ildelfonso
  2. Luz renaciente. Imágenes restauradas, documento electrónico disponible en [http://www.sanildefonso.org.mx/
  3. expos/luzrenaciente/index.html], consultado el 17 de septiembre del 2013.
  4. Bailão, Ana
  5. “As técnicas de reintegração cromática na pintura: revisão historiográfica”, Ge Conservación (2):45-63.
  6. Bomford, David
  7. “The Conservator as Narrator: Changed Perspectives in the Conservation of Paintings”, en Mark Leonard (ed.), Personal Viewpoints: Thoughts about Painting Conservation, Los Angeles, The Getty Conservation Institute, 1-12.
  8. Bonnefantenmuseum
  9. The Limburg Conservation Institute (SRAL - Stichting Restauratie Atelier Limburg), Maastricht, Bonnefantenmuseum, documento electrónico disponible en [http://www.bonnefanten.nl/en/exhibitions/open_restauration_atelier], consultado en marzo de 2014.
  10. Brandi, Cesare
  11. [1963] Teoría de la restauración, Madrid, Alianza.
  12. Calvo, Ana
  13. Conservación y restauración: materiales, técnicas y procedimientos de la A a la Z, Barcelona, Del Serbal.
  14. Canal 22
  15. Restaurando México; serie documental, México, Producciones Camaleón, documento electrónico disponible
  16. en [http://www.conaculta.gob.mx/detallenota/id=19977#.UjkahLyDbt8], consultado el 17 de septiembre de 2013.
  17. Chanfón Olmos, Carlos
  18. Fundamentos teóricos de la restauración, México, Facultad de Arquitectura-UNAM.
  19. ICOMOS
  20. “Carta Internacional sobre la Conservación y la Restauración de Monumentos y Sitios (Carta de Venecia)”, documento electrónico disponible en [http://www.icomos.org/charters/venice_sp.pdf], consultado en septiembre de 2013.
  21. Marvelde, Mireille te
  22. “Wax-resin lining”, en Joyce Hill Stoner y RebeccaRushfield (eds.), Conservation of easel paintings, Nueva York, Routledge, 424-433.
  23. Mora, Paolo, Laura Mora y Paul Philippot
  24. [1975 y 1984] “Problems of presentation”, en Nicholas Stanley Price et al. (eds.), Historical and philosophical issues in the conservation of cultural heritage, Los Ángeles, The Getty Conservation Institute, 343-354.
  25. Museum voor Schone Kunsten
  26. “The Ghent Alterpiece”, documento electrónico disponible en [http://closertovaneyck.kikirpa.be/#home], consultado en marzo de 2014.
  27. Staniforth, Sarah y David Bomford,
  28. “Lining and Colour Change: Further Results”, National
  29. Gallery Technical Bulletin, 9, documento electrónico disponible en [http://www.nationalgallery.org.uk/upload/pdf/staniforth_bomford1985.pdf], conusultado en marzo de 2014.
  30. Villers, Caroline (ed.)
  31. Lining paintings: Papers from the Greenwich Conference on Comparative Lining Techniques, Londres, Archetype.
  32. Wallerstein, Immanuel
  33. Conocer el mundo, saber el mundo: el fin de lo aprendido. Una ciencia social para el siglo XXI, México, Siglo XXI Editores/UNAM.
  34. Wadum, Jorgen
  35. Vermeer Illuminated. Conservation, Restoration and Research, La Haya, Mauritshuis Museum.