No. 5 (2012): enero-junio
Essay

The Museum through the artist: institutional strategies in Lima and Buenos Aires

Agustín Díez Fischer
Licenciado en Relaciones Internacionales (uca, Argentina) y en Historia del Arte (uba, Argentina). Durante 2006 trabajó, con una beca de investigación, los vínculos entre la memoria y la fotografía en la obra temprana de Gerhard Richter (uei, Alemania). Formó parte del Programa Intercampos III de análisis y desarrollo de proyectos en el campo visual en el Espacio-Fundación Telefónica. Actualmente se desempeña como docente en la uca y becario doctoral Conicet en Historia y Teoría de las Artes (uba), bajo la dirección de la doctora Andrea Giunta.
Bio

Published 2012-06-30

Keywords

  • Museum,
  • institutional critique,
  • contemporary art

How to Cite

The Museum through the artist: institutional strategies in Lima and Buenos Aires. (2012). Intervención, Revista Internacional De Conservación, Restauración Y Museología, 5, 5-13. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2012.5.58

Abstract

This essay analyzes contemporary artistic practices that appropriate the notion of an art museum to reshape its meaning and propose alternative museological models. The focus of the critique is on artists’ productions from two specific urban contexts: Lima and Buenos Aires. In the former, creative institutional practices called “museotopías” are examined, resulting from a lack of contemporary art museums in the city of Lima. In the latter, two strategies that reconfigure concrete objectives and strategies of existing museums in Buenos Aires are explored.

The analysis poses two fundamental problems that are common to both strategies: on one hand, reflection on the process of dismantling the State and the exclusion of large sectors of society, and on the other hand, the way in which these works question the internal relation in the art world and the processes of legitimation and exclusion that are generated within it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Bourdieu, Pierre y Alain Darbal 2003 El amor al arte. Los museos europeos y su público, Barcelona, Paidós.
  2. Buchloh, Benjamin 1990 “Conceptual Art 1962-1969: From the Aesthetics of Administration to the Critique of Institutions”, October, 55:105- 143.
  3. Bürger, Meter 1997 Teoría de la vanguardia, Barcelona, Península.
  4. Buntinx, Gustavo 2006a “Communities of Sense / Communities of Sentiment: Globalization and the Museum Void in an Extreme Periphery”, en Ivan Karp, Corinne A. Kratz, Lynn Szwaja y Tomás Ybarra-Frausto (eds.), Museum Frictions. Public Cultures/Global Transformations, Durham y Londres, Duke University Press, 218-246. 2006b “Una musealidad mestiza, una musealidad promiscua, nuevas rutas para un micromuseo”, ponencia presentada en el encuentro, 10 000 francos de recompensa (el museo de arte contemporáneo vivo o muerto, Universidad Internacional de Andalucía, Jaén, 15 y 18 de diciembre. 2009 “Que la diferencia refulja”, Revista Ramona 89:39-44.
  5. Connor, Walker 1998 Etnonacionalismo, Madrid, Trama.
  6. Duncan, Carol 1991 “Art Museum and the Ritual of Citizenship”, en Ivan Karp y Steven Lavine (eds.), Exhibiting Cultures. The Poetics and Politics of Museum Display, Washington /Londres, Smithsonian Institution Press, 88-103.
  7. Duncan, Carol y Wallach, Alan 1978 “The Museum of Modern Art as Late Capitalist Ritual”, Marxist Perspectives 4:28-51. 1980 “The Universal Survey Museum”, Art History 3:447-469.
  8. Foster, Hal 2001 El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo, Madrid, Akal. 2004 Diseño y delito y otras diatribas, Madrid, Akal.
  9. Fraser, Andrea 2005 “From the Critique of Institutions to an Institution of Critique”, Artforum 44: 278–283.
  10. Gamarra, Sandra 2005 “El limac en el Musac”, en Catálogo Emergencias, León, Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León, documento electrónico disponible en [http://www.li-mac.org/index.php?id=41], consultado en noviembre del 2011.
  11. González, Valeria 2010 En busca del sentido perdido, 10 proyectos de arte argentino. 1998-2008, Buenos Aires, Editores Papers.
  12. Holmes, Brian 2007 “Investigaciones extradisciplinarias. Hacia una nueva crítica de las instituciones”, Brumaria 8: Arte y revolución,
  13. documento electrónico disponible en [http://brumaria.net/publicacionbru8.html], consultado en noviembre del 2011.
  14. Jameson, Fredric 2006 “La política de la Utopía”, AdVersus, Revista de Semiótica 6-7, agosto-septiembre, documento electrónico disponible en [http://www.adversus.org/indice/nro6-7/articulos/articulo_jameson.htm], consultado en noviembre del 2010.
  15. Medina, Cuauhtémoc 2002 “Pseudomuseos: sobre el Museo Salinas y otros ejemplos de la museografía parasitaria en México”, ponencia presentada en el Aula Magna del Centro Multimedia del Centro Nacional de las Artes, México, 27 de abril.
  16. Mellado, Justo Pastor 2002 El curador como productor de infraestructura, documento electrónico disponible en [www.sepiensa.cl/ed_digital/mellado_de_un_modo_elusivo.html], consultado en julio del 2011. 2003 “Historias locales, archivos, musealidad”, Huellas 3:50-54.
  17. Nowotny, Stefan 2006 Anticanonización. El saber diferencial de la crítica institucional, documento electrónico disponible en [http://transform.eipcp.net/transversal/0106], consultado en noviembre del 2010.
  18. Rancière, Jacques 2010 El espectador emancipado, Buenos Aires, Manantial.
  19. Raunig, Gerald 2009 “Instituent Practices, No. 2: Institutional Critique, Constituent Power and the Persistence of Instituting”, en Gerald Raunig y Gene Ray (eds.), Art and Contemporary Critical Practice: Reinventing Institutional Critique, Londres, Mayflybooks, 173-185.
  20. Smith, Anthony 1997 La identidad nacional, Madrid, Trama.
  21. Steyerl, Hito 2006 La institución de la crítica, documento electrónico disponible en [http://transform.eipcp.net/transversal/0106], consultado en noviembre del 2010.