No. 6 (2019): Multiple perspectives on the pandemic I. One virus, many epidemics: the resurgence of cultural diversity
Artículos

“Stay at home”: an analysis of the experience of confinement at home among undergraduate students in San Luis Potosí, Mexico

José Guadalupe Rivera González
Universidad Autónoma de San Luis Potosí
Personal médico y pacientes del Hospital Obregón en la colonia Roma de la ciudad de México

Published 2022-04-19

How to Cite

“Stay at home”: an analysis of the experience of confinement at home among undergraduate students in San Luis Potosí, Mexico. (2022). Field Routes, 6, 89-107. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/rutasdecampo/article/view/17878

Abstract

The strategy of preventive confinement at home, implemented in various countries as an alternative to contain the spread of COVID-19 infections, caused millions of people in the world make their home not only their place of shelter, but also the space to study, work, have fun and be entertained. In this context, the objective of this work is to recover the experiences of seventy young higher level students who lived through those days of confinement and know the way in which they faced this new experience of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Cedillo-Barrón, Leticia et al. (2020). “COVID-19. La enfermedad viral que se diseminó en el mundo”. Avance y Perspectiva, 5(4). Recuperado de: https://cutt.ly/ZmMwtDL
  2. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). “El desafío social en tiempos del COVID-19” [Informe especial COVID-19 núm. 3]. Repositorio digital CEPAL. Recuperado de: https://cutt.ly/vm04sBB
  3. Ledermann, Walter (2003). “El hombre y sus epidemias a través de la historia”. Revista Chilena de Infectología, 20 [edición de aniversario], pp.13-17. Recuperado de: https://cutt.ly/9mMx1zd
  4. Unicef (5-05-20). “Encuesta de percepción y actitudes de la población. Impacto de la pandemia COVID-19 y las medidas adoptadas por el gobierno sobre la vida cotidiana. Informe sectorial: educación”. Recuperado de: https://cutt.ly/ORxRwDE
  5. Universidad Nacional Autónoma de México/Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (2020). Educación y pandemia. Una visión académica. Ciudad de México: UNAM.
  6. Referencias electrónicas
  7. Confederación de Adolescencia y de Juventud en Iberoamérica y el Caribe (9-05-20). “El impacto de la crisis del COVID-19 en la adolescencia en España". Codajic. Recuperado de: https://cutt.ly/xRxWzhb
  8. Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (2020). “Pobreza 2018-2020”. Coneval. Recuperado de: https://www.coneval.org.mx/Medicion/PublishingImages/Pobreza_2020/Pobreza_2018-2020.jpg
  9. EFE (15-05-20). “¿Cómo llega México al pico máximo de contagios por coronavirus?”. El Universal. Recuperado de: https://cutt.ly/LRxb1Ol
  10. Gobierno de México (23-05-21). “Datos de contagios y fallecidos por coronavirus”. COVID-19 México. Recuperado de: https://coronavirus.gob.mx/datos/
  11. Johns Hopkins University & Medicine (2020). “COVID-19: Dashboard”. Johns Hopkins Coronavirus Resource Center. Recuperado de: https://coronavirus.jhu.edu
  12. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). “Interrupción y respuesta educativa”. Recuperado de: https://cutt.ly/IRz9UaW
  13. Organización Mundial de la Salud (2020). “Qué es una pandemia”. Recuperado de: https://www.who.int
  14. Secretaría de Salud (10-08-21). “Información de la vacuna”. Recuperado de: https://cutt.ly/ZRxiYd0