No. 18 (2019)
Proyectos y actividades

La exhacienda de El Cristo en Puebla, de molino a zona escolar. Investigar para valorar, valorar para conservar

Guillermo Aguado Trejo
Licenciatura en Historia, BUAP

Published 2019-12-16

Keywords

  • Patrimonio; Historia local; Molino; Ex hacienda; Puebla.

How to Cite

La exhacienda de El Cristo en Puebla, de molino a zona escolar. Investigar para valorar, valorar para conservar. (2019). CR. Conservación Y Restauración, 18, 128-144. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cr/article/view/13803

Abstract

The cultural heritage of a society includes the properties and manifestations that contribute to its identity, that is why they deserve to be conserved.  The buildings of the ex hacienda ‘El Cristo’ in Puebla are deteriorated due to its underestimation, therefore, the present paper seeks to contribute to its public appreciation, for the best conservation of this heritage. The history of these buildings, which currently host three public schools, began more than 270 years ago. It is an example of rural development around the city, it reflects the importance of rivers for Puebla and explains the configuration of the eastern area of the city, all around the ex hacienda. Thus the knowledge of its history would contribute to its appreciation by the residents of that area, recognition necessary to justify an adequate conservation project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Acta de expropiación, Dirección de Tenencia de la Tierra, 17 de abril de 1989, Escuela Primaria Federal
  2. “Profesor Raúl Isidro Burgos”.
  3. Archivo Histórico de la Secretaría de Educación Pública en Puebla (AHSEP), Puebla, México.
  4. Archivo Parroquial Santo Ángel Custodio, Puebla, México.
  5. Aguado, Guillermo (2012) Entrevista a Graciela de Morales y Gustavo Morales, julio.
  6. Aguado, Guillermo (2015) Entrevista a María Luisa Calderón y Marcos Ventura, febrero.
  7. Agudo, Juan (2012) “Patrimonio etnológico y juego de identidades”, Revista Andaluza de Antropología (2):
  8. -24.
  9. Flores, Berta (2001) Cartas desde México. Dos fuentes militares para el estudio de la Intervención francesa.
  10. -1867, México, Miguel Ángel Porrúa editores.
  11. Garcíadiego, Javier (2010) Textos de la Revolución mexicana, Caracas, Fundación imprenta de la Cultura.
  12. Hemeroteca del Archivo General del Estado de Puebla, Puebla, México.
  13. Loreto, Rosalva (2010) Agua, piel y cuerpo en la historia cotidiana de una ciudad mexicana. Puebla, siglos
  14. XVI-XX, México, Educación y Cultura.
  15. Mapoteca “Dr. Jorge A. Vivo Escoto” de la BUAP, Puebla, México.
  16. Mayer, María Silvina (2004) La colonia América, México, Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades
  17. Alfonso Vélez Pliego/Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
  18. Montero, Carlos (2002) Las colonias de Puebla, México, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
  19. Munguía, Estela (1993) Las luchas magisteriales en el municipio de Puebla, 1923-1925, tesis de licenciatura
  20. en Historia, Puebla, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
  21. Pineda, Francisco (2013) Ejército Libertador, México, Ediciones Era/Consejo Nacional para la Cultura y las
  22. Artes.
  23. Querol, María Ángeles (2010) Manual de gestión del patrimonio cultural, Madrid, Akal.
  24. Trejo, Ramón Alberto (2012) Estas ruinas que ves. Microhistoria de general Ignacio Zaragoza, una comunidad
  25. del municipio de Puebla, tesis de licenciatura en Historia, Puebla, Benemérita Universidad Autónoma de
  26. Puebla.
  27. Tutino, John (2004) “Cambio social agrario y rebelión campesina en el México decimonónico: el caso de
  28. Chalco”, en Friedrich Katz (comp.), Revuelta, rebelión y revolución, México, Ediciones Era, pp.225-241.