Técnica pictórica en El Tajín

Authors

  • Dulce María Grimaldi Sierra Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural, INAH.
  • Mariela Carrillo
  • Perla Téllez Cruz
  • Jesús Alfonso Osorio Martínez Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural, INAH.

Abstract

As part of an ongoing Proyecto de conservación e investigación de la pintura mural y otros acabados arquitectónicos de la zona de monumentos arqueológicos de El Tajín, Veracruz research is being carried out on the use of color and the pictorial technique of Building I and Building 11. This research seeks to contribute to the knowledge of the paintings and therefore help to highlight its values and provide information for decision making regarding their conservation. The Buildings I and 11 are the ones at the site that preserve the most representative amount of mural painting and whose characteristics are a re ection of aesthetics and religion in El Tajín. The document sets out the results of an ongoing investigation that has been developed combining documentary analysis with macro and microscopic on site observation, on site colorimetry, as well as instrumental analysis of samples from the wall paintings. The results show similarities in the use of materials between Buildings I and 11 but that application technique presents subtle differences. On the other hand, it was noticed an accurate production technique where the different colors were obtained based on blends between colors, blends between color and preparation layer, or due to overlapping layers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baglioni, Piero y Rodorico Giorgi (2011) Reporte de los resultados de los análisis con espectroscopía infrarroja en el sitio arqueológico de El Tajín, Veracruz. Texto inédito. Florencia, Consorzio Interuniversitario per lo Sviluppo dei Sistema a Grande Interfase, Universidad de Florencia.

Ladrón de Guevara, Sara (1992) “Pintura y escultura”, en: Juergen L. Brueggeman (ed.), Tajín, México, El Equilibrista, Turner Libros, pp 99-132.

Ladrón de Guevara, Sara (2010) El Tajín. La urbe que representa la orbe, México, Fondo de Cultura Económica, El Colegio de México, Fideicomiso Historia de las Américas.

Magaloni, Diana (2004) “Los pintores de El Tajín y su relación con la pintura mural teotihuacana”, en: María Elena Ruiz Gallut y Arturo Pacual Soto (eds.), La costa del Golfo en tiempos teotihuacanos: propuesta y perspectivas, Segunda Mesa Redonda de Teotihuacán, México, Instituto Nacional de Antropología e Historia, pp. 427-439.

Pascual, Arturo (2009) El Tajín. Arte y poder. México, Instituto Nacional de Antropología e Historia, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Instituto de Investigaciones Estéticas-Universidad Nacional Autónoma de México.

Pineda, D. (s/f) Estudio químico analítico comparativo de las pinturas murales de Tihuatlán, Cuyuxquihui, Tajín, Quihuiztlán, Higueras, Cempoala y Zapotal, Veracruz, Universidad de Veracruz.

Published

2018-09-24

How to Cite

Grimaldi Sierra, D. M., Carrillo, M., Téllez Cruz, P., & Osorio Martínez, J. A. (2018). Técnica pictórica en El Tajín. CR. Conservación Y Restauración, (13-14), 252–264. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cr/article/view/12560

Issue

Section

Proyectos y actividades