La formación, la práctica y los criterios de la conservación en pintura sobre lienzo en la Catedral de Guadalajara en el siglo XIX, el caso de la pintura La Iglesia militante y triunfante

Authors

  • Eduardo Padilla Casillas Escuela de Conservación y Restauración de Occidente

Keywords:

criterios de intervención, historia de la conservación, La Iglesia militante y triunfante

Abstract

This document describes two historical difficulties that were carried out in the 19th century in the painting La Iglesia Militante y Triunfante made by the painter Cristóbal de Villalpando, which has been preserved since the 18th century in the cathedral of Guadalajara, Jalisco. The first assignments were carried out by the academic José María de Uriarte in 1832 and the second round in 1876, probably by another well-known painter, Felipe Castro. At first, this research allows us to glimpse that, by searching for primary accounting documentary sources that give news of different tasks, it is feasible to access the register of assignments carried out on artistic assets. Therefore, through its interpretation it is viable to know the way in which the conservation of assets was understood and practiced in past times, so that the possibility of knowing who the principals were, as well as those responsible for carrying out such actions. The last result leads us to deduce the criteria, materials and techniques that are used which are the basis for understanding the beginning and development of the modern discipline of conservation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archivo Histórico de la Arquidiócesis de Guadalajara (AHAG), Guadalajara, Jalisco, México.

Archivo Histórico del Cabildo Metropolitano de Guadalajara (AHCMG), Rectoría de la Catedral Metropolitana, Guadalajara, Jalisco, México.

Archivo del Museo Regional de Guadalajara (AMRG), Guadalajara, Jalisco, México.

Boson, Giustino (1951) Enciclopedia del católico, tercer tomo, Barcelona, Editorial Seix Barral.

Cruz Lara-Silva, Adriana (2011) El nacionalismo como eje interpretativo del objeto prehispánico, la restauración de tres urnas Zapotecas durante los siglos XIX y XX, México, Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Cruz Lara-Silva, Adriana (2014) De Sevilla al Museo Regional de Guadalajara. Atribución, valoración y restauración de una serie pictórica franciscana, tesis de doctorado en Historia del Arte, Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México.

De la Maza, Francisco (1964) El pintor Cristóbal de Villalpando, México, Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Díaz-Berrio, Salvador (1990) Conservación del patrimonio cultural en México, México, Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Enciclopedia Salvat Diccionario (1971) Enciclopedia Salvat Diccionario, tomo VII, Barcelona, Salvat Editores.

Enciclopedia Universal Ilustrada Europeo-Americana (1989) Enciclopedia Universal Ilustrada Europeo-Americana, tomo 52, Madrid, Espasa-Calpe.

Fliche, Agustín, y Victor Martín (1974) “Pio IX y su época”, en José María Javierre y Roger Aubert (eds.), Historia de la Iglesia, de los orígenes a nuestros días, volumen XXIV, Valencia, EDICEP, pp. 518-519.

García Fernández, Estrellita (2012) “Su construcción, transformaciones y contexto”, en Juan Arturo Camacho Becerra (ed.), La Catedral de Guadalajara: su historia y significados, tomo II , Zapopan, El Colegio de Jalisco, pp. 19-137.

González Varas, Ignacio (2003) Conservación de bienes culturales teoría, historia, principios y normas, Madrid, Ed. Cátedra.

Gutiérrez Haces, Juana (1997) “Iglesia militante e iglesia triunfante”, en Pedro Ángeles, Clara Bargellini, Juana Gutiérrez Haces, Rogelio Ruiz Gomar (eds.), Cristóbal de Villalpando ca. 1649-1714, México, Fomento Cultural Banamex/Instituto de Investigaciones Estéticas-Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 269-271.

Laris, José Trinidad (2013) “Datos nada o poco conocidos relacionados con la Catedral de Guadalajara”, Boletín Eclesiástico, Órgano Oficial de la Arquidiócesis de Guadalajara, (4): pp. 38-44.

Manrique, Jorge Alberto (1981) “Las iglesias catedrales”, en Daniel Cosío Villegas (ed.), Historia general de México, México, El Colegio de México, pp. 682-734.

Martínez Justicia, María José (2000) Historia y teoría de la conservación y restauración artística, Madrid, Tecnos.

Orendáin, Leopoldo (1949) Los pretendidos Murillos del Museo Regional de Guadalajara, Guadalajara, Librería Font.

Orendáin, Leopoldo (1967) “Apuntes sobre pintura Tapatía”, Artes de México, (94/95): 136-149.

Palacio, fray Luis del Refugio (1948) La Catedral de Guadalajara, Guadalajara, Artes Gráficas.

Salmerón, Alicia (2002) “El porfiriato, una dictadura progresista, 1888-1910”, en Javier Garciadiego (ed.), Gran historia de México ilustrada. De la Reforma a la Revolución, 1857-1920, tomo IV, México, Editorial Planeta De Agostini/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Instituto Nacional de Antropología e Historia, 2002, pp. 101- 120.

Sigaut, Nelly (2012) “La sacristía: historia de un espacio relevante”, en Juan Arturo Camacho Becerra (ed.), La Catedral de Guadalajara: su historia y significados, Zapopan, El Colegio de Jalisco, pp. 183-285.

Von Ranke, Leopold (1963) Historia de los papas, México, Fondo de Cultura Económica.

Published

2021-05-11

How to Cite

Padilla Casillas, E. (2021). La formación, la práctica y los criterios de la conservación en pintura sobre lienzo en la Catedral de Guadalajara en el siglo XIX, el caso de la pintura La Iglesia militante y triunfante. CR. Conservación Y Restauración, (21), 92–106. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cr/article/view/15572

Issue

Section

Proyectos y actividades