Retos actuales en la investigación de la restauración arquitectónica. Caso de estudio versus tema de investigación
Keywords:
research, education, conservation, architecture, heritageAbstract
Postgraduate studies on Architectural Heritage Conservation at the Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) are founded on two approaches: the selection of a case study and the development of a research subject. This text ponders on the duality behind this teaching principle and questions how undergraduate projects confront research today. In order to outline weaknesses and strength behind it and think about research capabilities of future specialists. To achieve these, we trace back the history of the postgraduate program, its educational model and the different changes in its curricula along the years.
Downloads
References
Cohen, Jean-Louis (2019) “Arquitectura, modernidad, modernización”, Revista de Arquitectura, 21 (2): 126-142. García, Néstor (1999) “Los usos sociales del Patrimonio Cultural”, en Encarnación Aguilar, Patrimonio Etnológico, Nuevas perspectivas de estudio, Andalucía, Consejería de Cultura, pp. 16-33.
González-Varas, Ignacio (2014) Las ruinas de la memoria. Ideas y conceptos para una (im)posible teoría del patrimonio cultural, México, Siglo XXI editores.
Jokilehto, Jukka (2007) “An international perspective to conservation education”, Built Environment, 33 (3): 275-286.
Lleó, Blanca (2012) Aproximaciones a la investigación en arquitectura, Buenos Aires, Nobuko.
Palladio, Andrea (1798) [1570] Los quatro libros de arquitectura, trad. Joseph Francisco Ortiz y Sanz, Madrid, Imprenta Real.
Pérez Ramos, Yúmari, y Leal Menegus, Alejandro (2020) Entrevista realizada a Dra. Diana Ramiro Esteban, Coordinadora del Programa de Maestría y Doctorado en Arquitectura, Universidad Nacional Autónoma de México, 20 de mayo.
Ramiro, Diana (2017) “El principio de los estudios en restauración de monumentos en la UNAM: el plan de estudios de 1968”, en Mónica Cejudo (comp.), Restauración UNAM 50 años, Medio siglo de contribuciones de la Maestría en Restauración de Monumentos, México, Facultad de Arquitectura/Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 72-82.
Salazar, Guadalupe (2009) “El devenir de la investigación en la arquitectura, el urbanismo y el diseño en México”, Palapa, IV (I): 53-68.