La formación de especialistas en arqueología desde la ENAH a.C. y d.C.1

Authors

  • Luis Fernando Gómez Padilla Escuela Nacional de Antropología e Historia

Keywords:

archeological job, face-to-face teaching, distance teaching, information and communication technologies

Abstract

The Escuela Nacional de Antropología e Historia trains internationally recognized archaeologists for graduating with the profession of researchers of the social phenomena. Its teachers are adapted in face-to-face teaching; however, with the arrival of COVID-19 disease in Mexico, the school dynamic changed dramatically without preparation by students and teachers to face it. In this text, I present generalities about the integral archaeological formation from the school, the reaction capacity of our teachers and students for the transition to distance teaching, and some reflections about our archaeological work in pandemic times. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bate, Luis Felipe (1998) El proceso de investigación en arqueología, Barcelona, Editorial Crítica/Arqueología. ENAHaCdC (2020) La ENAH: a.C. y d.C. antes del Coronavirus y después del Coronavirus [en línea], disponible en: <https://www.facebook.com/ENAHaCdC/> [consultada el 16 de julio 2020].

Figueroa, Gabriel (2019) Cómo y por qué definir a la arqueología mexicana para su divulgación actual, tesis de licenciatura en Arqueología, Ciudad de México, Escuela Nacional de Antropología e Historia.

Gándara, Manuel (2011) El análisis teórico en ciencias sociales: aplicación a una teoría del origen del Estado en Mesoamérica, Zamora, El Colegio de Michoacán.

Gándara, Manuel (2018) “De la interpretación temática a la divulgación significativa del patrimonio arqueológico”, en Manuel Gándara Vázquez, María Antonieta Jiménez Izarraraz (coords.), Interpretación del patrimonio cultural: pasos hacia una divulgación significativa en México, Ciudad de México, Secretaría de Cultura/Instituto Nacional de Antropología e Historia, pp. 29-96.

Torres, Irvine (2020) Sobre arquitectura, pandemias y modernidad [video en línea], disponible en: [consultado el 20 de julio de 2020].

Published

2021-07-08

How to Cite

Gómez Padilla, L. F. (2021). La formación de especialistas en arqueología desde la ENAH a.C. y d.C.1. CR. Conservación Y Restauración, (Especial), 75–83. Retrieved from https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cr/article/view/17003

Issue

Section

Proyectos y actividades