No. 7 (2013): enero-junio
Reflexión desde la formación

IIC Vienna Congress 2012: Mexican restorers’ international training experience

Mariana Almaraz Reyes
National Centre for Conservation and Restoration
Bio
Ana Lanzagorta Cumming
Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH
Bio
Emmanuel Lara Barrera
Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH
Bio

Published 2013-06-15

Keywords

  • academic experience,
  • education,
  • professional development,
  • international congress

How to Cite

IIC Vienna Congress 2012: Mexican restorers’ international training experience. (2013). Intervención, Revista Internacional De Conservación, Restauración Y Museología, 7, 45-52. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/intervencion/article/view/98

Abstract

This article focuses on the authors’ participation in the
24th Biannual IIC Congress as an extracurricular professional
and educational experience. It describes the background, preparations and nomination process for attending this scholarly forum, to further examinethe experienceand

impressions regarding the congress, both as participants and as winners of the 2012 Student Poster Prize. A self-assessment exercise and critique on academic topics are conducted: the education received in Mexico, the participation of Mexican students in international forums, the perspective on the development of the discipline in the country, the importance of going deeper into the decision-making process and the relevance of scholarly projectsas 

potential subjects to be presented in academic international platforms.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Almaraz Reyes, Mariana, Ana Lanzagorta Cumming y Emmanuel
  2. Lara Barrera
  3. “The Conservation Process: Revitalizing a Collection
  4. of Hand Fans”, contribución al congreso "Conservation and
  5. the Applied Arts" del IIC, documento electrónico disponible
  6. en [http://www.iiconservation.org/system/files/publications/conference_paper/2012/clanzagorta2012.pdf], consultado
  7. en octubre de 2012.
  8. Cather, Sharon, Austin Nevin, Joyce H. Townsend, Marika
  9. Spring, Jo Kirby, Dinah Eastop (eds.)
  10. Contributions to the Vienna Congress: The Decorative, Conservation and the Applied Arts, Londres, IIC.
  11. Curiel, Gustavo
  12. “Customs, conventions and daily rituals among the elites of New Spain: The evidence from material culture”, en
  13. Héctor Rivero Borrell (ed.), The Grandeur of Viceregal Mexico: Treasures from the Museo Franz Mayer, México y Houston, Museo Franz Mayer/The Museum of Fine Arts.
  14. Eastop, Dinah, Anna E. Búlow y Agnes W. Brokerhof
  15. “Design, digitization, discovery: Enhancing collection
  16. quality”, Studies in Conservation 57:96-102.
  17. González Tirado, Carolusa
  18. “El tzauhtli: mucílago de orquídeas. Obtención, usos y caracterización”, tesis de licenciatura en restauración, México, ENCRyM-INAH.
  19. Lara Barrera, Emmanuel, Lourdes Noemí Nava Jiménez, María Eugenia Desirée Buentello García, Ana Lanzagorta Cumming, Ana Julia Poncelis Gutiérrez y Rebeca Rosendo Corona
  20. “Importancia y desarrollo del pensamiento crítico
  21. durante el proceso de formación en la licenciatura en
  22. restauración”, en Yúmari Pérez Ramos y Guadalupe de la
  23. Torre Villalpando (comps.), Memorias del 4º Foro Académico, México, ENCRyM-INAH.
  24. Medina-González, Isabel
  25. “Hacia un nuevo centro de gravedad: el proceso de
  26. toma de decisiones en la definición y formación de conservadores-restauradores profesionales”, Conserva, Revista del Centro Nacional de Conservación y Restauración 16:5-15.
  27. Román Torres, Lorena, Abner Gutiérrez Ramos, Nicolás Gutiérrez Zepeda, Lilia Félix Ramírez León y Miguel Soto Arenas
  28. “El tzauhtli y su aplicación a la restauración: la experiencia del mosaico de plumas Cristo Salvador del Mundo”, mecanoescrito, México, ENCRyM-INAH.
  29. Staniforth, Sarah y Helen Lloyd
  30. “Use it or lose it: The opportunities and challenges of
  31. bringing historic places to life”, Studies in Conservation 57:286-294.