No. 19 (2019)
Proyectos y actividades

“Somos lo que Conservamos”. La interpretación temática: un recuento personal

Luz de Lourdes Herbert Pesquera
Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural, INAH

Published 2020-12-04

Keywords

  • thematic interpretatio,
  • meaningful dissemination of knowledge,
  • conservation culture,
  • Garra de Jaguar,
  • Calakmul,
  • gender asymetry
  • ...More
    Less

How to Cite

“Somos lo que Conservamos”. La interpretación temática: un recuento personal. (2020). CR. Conservación Y Restauración, 19, 73-86. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cr/article/view/15829

Abstract

This paper is an opportunity to make available to the readers a brief synthesis, in the form of a personal reflection, of my Master’s thesis in Museum Studies El museo y la promoción de la responsabilidad ciudadana en la conservación del patrimonio arqueológico; caso de estudio: ajuar funerario de “Garra de Jaguar”, mujer y niño, Museo Arqueológico Fuerte de San Miguel, Campeche, México, and to invite them to read it. I present its theoretical foundation, which were in the process of being developed at the time: the so-called “Thematic interpretation, Mexican style”, a communication strategy centered on visitors, that aims to make heritage values meaningful, in order to promote a culture of conservation, and which was applied to the study case. I highlight the mixture of methodologies employed to elaborate the resulting interpretation product: the short video “Sin hilo no hay tejido” (“Without thread there is no loom”); and narrate how the product was evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Darvill, Timothy, Mathers, Clay, y Little, Barbara J. (2005) Heritage of Value, Archaeology of Renown: Reshaping Archaeological Assessment and Significance (Cultural Heritage Studies), Gainesville, University Press of Florida.
  2. Falk, John H., y Dierking, Lynn (2000) Learning from Museum a visitor Experiences and the Making of Meaning, Boston, Altamira Press.
  3. Gándara, Manuel (2001) Aspectos sociales de la interfaz con el usuario, una aplicación en museos, tesis de doctorado en Diseño, México, Universidad Autónoma Metropolitana.
  4. Gándara, Manuel (coord.) (2009) Proyecto de Interpretación del Patrimonio Cultural de León. Documento Maestro [documento inédito], León, Instituto Cultural de León.
  5. Herbert, Luz de Lourdes (2015) El museo y la promoción de la responsabilidad ciudadana en la conservación del patrimonio arqueológico; caso de estudio: ajuar funerario de “Garra de Jaguar, mujer y niño”, Museo de Arqueología Fuerte de San Miguel, Campeche, tesis de maestría en Museología, México, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía Manuel del Castillo Negrete -Instituto Nacional de Antropología e Historia.
  6. Larsen, David L. (2003) “An interpretive dialog”, en Meaningful Interpretation: How to Connect Hearts and Minds to Places, Objects, and Other Resources, Washington, Eastern National/National Park Service.
  7. Mosco, Alejandra (2012) Metodología interpretativa para la formulación y el desarrollo de guiones para exposiciones, tesis para obtener el grado de maestra en Museología, México, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía.
  8. Pérez Santos, Eloísa (2000) Estudio de visitantes en museos: metodología y aplicaciones, Gijón, Ediciones Trea.
  9. Veverka, John A. (2015) Advanced Interpretive Planning, Edinburgh, MuseumsEtc Ltd.
  10. Villoro, Luis (1982) Creer, saber, conocer, México, Siglo XXI.