No. 22 (2021)
Proyectos y actividades

Más allá de una mancha. Una aproximación al graffiti en patrimonio cultural arqueológico e histórico de México

Salvador Guillén Jiménez
Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural, INAH.
Yareli Jáidar Benavides
Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM
Ana Lizeth Mata Delgado
Escuela Nacional de Conservacion, Restauración y Museografía "Manuel del Castillo Negrete", INAH

Published 2022-03-24

Keywords

  • graffiti,
  • patrimonio cultural,
  • conservación,
  • encuesta,
  • INAH

How to Cite

Más allá de una mancha. Una aproximación al graffiti en patrimonio cultural arqueológico e histórico de México . (2022). CR. Conservación Y Restauración, 22, 11-22. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cr/article/view/17790

Abstract

Graffiti is one of the oldest expressions of humanity, for centuries it has been present in the daily life of people, fulfills different objectives, however, at present is directly linked to the claim of public space, is transgressive and dynamic. It is created from letters and in some cases images that form a signature or a tag representing a group (crew) or a graffiti artist; they are the result of demonstrations that leave a mark in public space or the visit of individuals to specific sites. Therefore, there is a wide variety of subjects involved whose motivation varies according to each situation and context in which it is found. This text exposes several points to consider for an approach to the cases of historical and archaeological cultural properties with graffiti presence. It also presents the information obtained through a survey elaborated specifically for restorers who work within the Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH) in order to know what kind of cases they face and the actions they have taken. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Abarca, Javier (2010) El postgraffiti, su escenario y sus raíces: graffiti, punk, skate y contrapublicidad, tesis de doctorado en Diseño e imagen, Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
  2. Carlsson, Benke, y Louie, Hop (2013) Street Art: Recetario de técnicas y materiales del arte urbano, trad. Darío Giménez, Barcelona, Gustavo Gili.
  3. Cruz Salazar, Tania (2008) “Instantáneas sobre el graffiti mexicano. Historias, voces y experiencias juveniles”, Última Década [en línea] (29): 137-157, disponible en: <https://www.redalyc.org/pdf/195/19502906.pdf> [consultado el 19 de noviembre de 2020].
  4. De la Rubia López, Elena (2013) Arte urbano: graffiti y postgraffiti. Acercamiento a la problemática legal y patrimonial en torno a su conservación, tesis maestría en Conservación y Restauración de Bienes Culturales, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.
  5. Real Academia Española (2020) [1780] Diccionario de la lengua española [en línea], disponible en: [consultado el 17 de agosto de 2020].
  6. Rodríguez Vázquez, Elías, y Pascual Tinoco Quesnel (2006) Graffiti novohispanos de Tepeapulco, Siglo XVI, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Instituto Nacional de Antropología e Historia.
  7. Russi Duarte, Pedro (2012) “Grafiti, acciones urbanas, sentido, semiosis”, deSignis [en línea] (20): 2022-28, disponible en: <https://www.designisfels.net/publicacion/i20-semioticas-urbanas/> [consultado el 17 de agosto de 2020].