Published 2020-12-04
Keywords
- primary schools,
- educational history,
- historiography,
- collective memory,
- cultural heritage
- Ciudad Juárez ...More
How to Cite
Abstract
The purpose of this text is to contribute to the restoration of the history of education in Ciudad Juárez from the experience of the iconic Escuela 29 and, thereby, to recognize the need for a heritage education that, in the first place, encourages academic and social sensitivity for the recovery, preservation, study and dissemination of the school legacy; on the other, the appropriation of cultural heritage and the development of heritage awareness. Based on the theoretical contributions of Carrión and Cantón, a theoretical framework is set up to link the history of education to heritage education. In Mexico, heritage education constitutes an emerging field that faces various challenges; thus, it is necessary to advance research, the configuration of a theoretical and methodological body of its own, teacher training, the inclusion of heritage content in basic education, as well as the generation of spaces to recognize good practices around heritage education.
Downloads
References
- Baqueiro López, Oswaldo (1986) La Prensa y el Estado, México, Nuestra América.
- Berumen, Miguel Ángel, y Siller, Pedro (2011) “La batalla de Ciudad Juárez”, Archipiélago. Revista Cultural de Nuestra América, 13 (47): 36-39.
- Cantón Arjona, Valentina (2013) “Desarrollo de la educación patrimonial en México. Una propuesta de periodización”, Correo del maestro [en línea] (209): 1-17, disponible en: https://www.correodelmaestro.com/publico/html5102013/capitulo4/capitulo_04.html [consultado el 12 de agosto de 2019].
- Cantón Arjona, Valentina (2015) Educación patrimonial: objetos patrimoniales y sujetos de la apropiación [en línea], disponible en: http://ec.filos.unam.mx/2015/06/15/educacion-patrimonial-objetos-patrimoniales-y-sujetos-de-la-apropiacion/ [consultado el 12 de agosto de 2019].
- Carrión Gútiez, Alejandro (coord.) (2015) Plan Nacional de Educación y Patrimonio, Murcia, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
- Cervantes Holguín, Evangelina (2016) “La investigación histórico-patrimonial en educación”. Investigación Cualitativa [en línea] 1 (2): 23-36, disponible en: https://ojs.revistainvestigacioncualitativa.com/index.php/ric/article/view/5 [consultado el 16 de agosto de 2019].
- Chávez, Francisco (2013) “Escuelas más viejas de la ciudad pierden batalla contra las lluvias”, El Diario de Juárez [en línea] (22 de septiembre), disponible en: http://diario.mx/Local/2013-09-22_7cc82989/escuelas-mas-viejas-de-la-ciudad-pierden-batalla-contralas- lluvias/ [consultado el 08 de noviembre de 2018].
- Desarrollo Económico de Ciudad Juárez A.C. (2014) ¿Por qué invertir en Juárez? [en línea], disponible en: https://www. desarrolloeconomico.org/nuestras-industrias.php [consultado el 12 de agosto de 2019].
- García Cuetos, María Pilar (2011) El patrimonio cultural. Conceptos básicos, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.
- González, Rosa María (2009) “De cómo y por qué las maestras llegaron a ser mayoría en las escuelas primaria de México, Distrito Federal (finales del siglo XIX y principios del XX): un estudio de género”, Revista Mexicana de Investigación Educativa [en línea], 14 (42): 747-785, disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662009000300005 [consultado el 16 de agosto de 2019].
- González Rodríguez, Sergio (2015) Campo de guerra, Barcelona, Anagrama.
- Hernández, Guillermo (2012) “Prólogo”, en Federico Mancera-Valencia, Patrimonio cultural escolar de Chihuahua, Chihuahua, Instituto Chihuahuense de la Cultura, pp. 23-29.
- Hernández, Guillermo, Piñón, Francisco Alberto, y Larios, Martha Ester (2011) “Historiografía de la educación en Chihuahua: 1985-2008” en Memoria electrónica del XI Congreso Nacional de Investigación Educativa, México, Consejo Mexicano de Investigación Educativa/Universidad Autónoma de Nuevo León/Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 1-10.
- Instituto Municipal de Investigación y Planeación (IMIP) (2014) Plan Maestro de Desarrollo Urbano del Centro Histórico de Ciudad Juárez [pdf], disponible en: http://issuu.com/imipjuarez/docs/pmchcj_2014_final/0 [consultado el 15 de marzo de 2016].
- Juan Borroy, Víctor M. (2019) El Museo MPA [en línea], disponible en: http://www.museopedagogicodearagon.com/ [consultado el 10 de agosto de 2019].
- Luna, Úrsula, Vicent, Naiara, Reyes, William, y Quiñonez, Sergio Humberto (2019) “Patrimonio, curriculum y formación del profesorado de Educación Primaria en México”, Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado [en línea], 22 (1): 83-102, disponible en: https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.358761 [consultado el 14 de agosto de 2019].
- Mancera-Valencia, Federico J. (2012) Patrimonio cultural escolar de Chihuahua, Chihuahua, Instituto Chihuahuense de la Cultura.
- Martínez, Oscar J., y Aguilar, Ricardo (1978) Interview no. 729 María Teresa Rojas de Romero [pdf], disponible en: https://digitalcommons.utep.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1746&context=interviews [consultado el 14 de octubre de 2019].
- Méndez, Eloy (2004) Arquitectura nacionalista. El proyecto de la Revolución mexicana en el noroeste (1915-1962), México, Plaza y Valdés.
- Olivas, Juan de Dios (2014) “Inolvidables mujeres que dejaron su huella en la frontera”, El Diario [en línea] (8 de marzo), disponible en: http://diario.mx/Local/2014-03-08_0b95d534/inolvidables-mujeres-que-dejaron-suhuella- en-la-frontera [consultado el 18 de noviembre de 2018].
- Secretaría de Educación Pública (2017) Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudio para la educación básica, Ciudad de México, Secretaría de Educación Pública.
- Sociedad Española de Historia de la Educación (2009) El patrimonio histórico-educativo y la enseñanza de la historia de la educación, Madrid, Sociedad Española de Historia de la Educación (Cuadernos de Historia de la Educación, 6).
- Torres, Stephanie (2018) “Vive una noche paranormal en la Escuela Revolución”, NetNoticias [en línea] (22 de octubre), disponible en: https://netnoticias.mx/2018-10-22-70d06f4c/vive-una-noche-paranormal-en-la-escuelarevolucion/?fbclid=IwAR1nzhyWhF3A3H2zUuIyzEgSFV12enCqItgIcrwbLakp3svydE21Ppn5fmM [consultado el 12 de agosto de 2019].
- Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (UACJ) (2019) Algunas escuelas de Ciudad Juárez [en línea], disponible en: https://bivir.uacj.mx/bivir_pp/cronicas/escuelas.htm [consultado el 17 de agosto de 2019].